När de välkända detaljerna ändras är det så mycket värre än när allt bara är annorlunda

Jag blir stående framför tågtavlan och känner mig förvirrad. Det går aldrig tåg från den perrongen till den destinationen. Inte här. Jaja. Jag går vidare dit tavlan pekat mig, trots att det känns obestämt fel. Jag fnissar lite åt att jag på vilken annan station som helst helt enkelt hade accepterar faktum och gått till det anvisade spåret utan att fundera över vad som ändrats.

Så slår det mig: det är så här det är för Mathilda nån av de vanliga, hemtama detaljerna ändras. Någon annanstans stör det henne inte att saker blir annorlunda, det är förväntat. Borta är konstigt och det finns ingen förutfattad mening även om det såklart kan ta kraft på andra sätt med det okända. Men när korten blandas om. När hemma inte är som hemma ska vara. Då uppstår den. Känslan av fel. Och det är då det ibland tar totalt stopp.

6 responses to “När de välkända detaljerna ändras är det så mycket värre än när allt bara är annorlunda

  1. För att parafrasera djurfarmen ”alla är normala, vissa är bara lite mer normala än andra”.

  2. Precis så är det, att tappa bort klasskompisarna på vägen till Statoil tvärs över gatan är katastrof, men att SAS strejkar och vi måste vänta en månad med resan till London går bra.

  3. Kanske ditt inlägg satte mig på spåren till något viktigt. Jag har alltid undrat över följande: När min elvaåring med Asperger var liten, och nu också min treåring som jag anar kommer att få både Asperger och ADHD-diagnos så småningom, tyckte/tycker båda bättre om att vara borta än hemma. Alltså elvaåringen ville alltid (liksom treåringen nu) att vi skulle åka någonstans och göra en massa saker. För det mesta gick/går det jättebra när vi var/är i lekparken, på badhuset eller på något annat ställe. Det är förberedelserna innan och sedan när vi kommer hem som är det jobbiga. Känner du igen det här? Kan det vara så att det är lättare att vara borta för där förväntar man sig inget?

    • Ja, så kan det absolut vara. Sen är det ju också så att när man är borta kan man skärpa sig på ett annat sätt, det finns färre valalternativ att göra (man har tex inte alla sina grejer med sig), och många går upp i varv så att de så att säga håller ihop under tiden men brakar efteråt för att det egentligen tog för mycket. Så det finns flera aspekter. Men absolut, borta kan förväntningarna vara helt annorlunda och mycket mindre.

Kommentera

