Flickor och kvinnor med NPF.

Mitt kvinnoliv om flickor och kvinnor med autism. Såna där som är sötare än alla andra. 167% sötare, närmare bestämt.

Mitt kvinnoliv med ADHD och Aspergers syndrom.

Det händer ofta när jag försöker berätta för en annan vuxen att min förskoledotter har aspergers syndrom att jag får reaktioner som: ”Nej, men hon är ju så söt!” ”Nej, men hon som är så smart!” ”Nej men hon som är så social!” ”Nej men hon som är så empatisk!”
Ja? Min dotter är en söt, särbegåvad, extrovert och empatisk tjej med aspergers syndrom. Ser ni några motsättningar där? För det gör inte jag.
Att ha ADHD eller ADD är att tillhöra en minoritet. Att höra hemma på autismspektrum är att tillhöra en betydligt mindre minoritet. Att ha båda tillstånden är inte ovanligt men ökar naturligtvis minoritetsstatusen lite grand.
Att sen vara kvinna eller flicka med ett eller flera NPF (neuropsykiatriska funktionstilstånd) gör oss så mycket till undantaget att vi inte ens bekräftar regeln. Istället får vi hela tiden våra erfarenheter underkända. Så kan det inte vara – så kan…

View original post 1 996 fler ord

One response to “Flickor och kvinnor med NPF.

  1. Tack!!! Hög igenkänningsfaktor!

Kommentera

