Varför särbegåvade barn bör utredas för NPF

anarkoautism

Jag har skrivit en del om särbegåvning det senaste. Vad jag insett är hur vanligt förekommande det är att föräldrar till barn som har svårigheter i skolan som påminner om NPF, absolut inte vill att barnen ska utredas för NPF. Bland de som har barn med särbegåvning finns en tendens att vara väldigt måna om att alla ska förstå att det är just särbegåvning och inte autism eller annan NPF det handlar om. Autism och särbegåvning måste hållas isär, hur omöjligt det än må vara. Att göra en utredning och få en autismdiagnos vore den värsta tänkbara förlusten. På sätt och vis kan jag förstå det, även om jag inte kan sympatisera. Det finns en extrem stigmatisering kring NPF i allmänhet och autism i synnerhet. En stigmatisering som dessa föräldrar i högsta grad bidrar till att upprätthålla, då de gör allt för att distansera sig från NPF. Jag skulle kunna säga mycket om detta…

View original post 1 713 fler ord

3 responses to “Varför särbegåvade barn bör utredas för NPF

  1. Tack för delningen, håller dock inte riktigt med hens förklaring att diagnos inte ger autism. Det finns viss risk att föräldrarna börjar behandla barnet på visst sätt och ”uppmuntrar” beteende som är ”autistiska”. Hur vanligt det är vette tusan dock. Fördelarna överväger helt klart nackdelarna tycker jag.

    Hen glömde även att man med LSS har rätt till avlastning. Det ska vi eventuellt försöka få snart.

    • Grejen är ju att autism är inte ”autistiska beteenden”. Du kommer inte att kunna få en diagnos baserat på dem, det blir väldigt svårt. Utan i förlängningen ska man ju utreda ett sätt att tänka och fungera. Så precis som man måste kunna bortse från social fernissa som kommer av ålder, måste man kunna bortse från uppfostran osv. Och ärligt talat är det ju inte särskilt otydligt eller svårt att upptäcka att någon tänker som en autist, tycker jag personligen då. Inte med kunskap. Vilket väl iofs inte alltid finns. 😉

  2. Kunskap saknas! Jag själv är som ett svart hål. Jag suger åt mig av din blogg. Och böcker. Som jag läser flera flera gånger. Vi som jobbar med barn får ju liksom inget gratis vi måste fortsätta söka.

Kommentera

