Revansch

Revanschen när sjuttonåringens lärare säger ”Du tar ansvar för dina studier och är en tillgång i klassrummet. Du ställer de viktiga frågorna, de där som man som lärare vill komma fram till, och driver på i grupparbetena.” till ungen som i ettan kom hem och berättade att han var ”lat”, i femman absoluuuut inte hade några tecken på ADHD, utan bara behövde lära sig ta ansvar, delta i lektionerna och sluta dagdrömma…

Utvecklingssamtal förra veckan. Jag trodde inte att det skulle vara så viktigt för mig att få höra det. Men det var det.

Jag har ett barn som i alla dessa år tagit ansvar för sina studier. Som varit en tillgång i klassrummet. Som ställt de viktiga frågorna, fast det togs inte så väl emot när han var sju och vägrade läsa tvåordsmeningar med motiveringen ”jag kan redan läsa och det här är tråkigt”, kan jag meddela. 😉 Och som drivit på i grupparbeten. Och nu vet hans skola det också, inte bara jag.

2 responses to “Revansch


  1. Skolan kom ikapp. 🙂

Kommentera

