Att kalla ADHD svårt att koncentrera sig är århundradets underdrift

Att kalla ADHD för svårt att koncentrera sig måste ju vara århundradets underdrift. Dessutom har personer med ADHD inte svårt att koncentrera sig, de har svårt att välja när och hur länge de ska koncentrera sig. Skillnaden är ganska stor, rent funktionsmässigt. För när man inte kan välja att sluta koncentrera sig på roliga saker uppstår problemet att människor tror att man egentligen kan fokusera, bara man vill tillräckligt mycket. Och så är det inte. Man är bara lika utlämnad åt den dåliga styrförmågan oavsett om det man borde göra är att börja med något tråkigt, fortsätta med något svårt eller sluta med något superintressant.

Den här beskrivningen hade varit mycket, mycket bättre:

”Jag måste använda lika mycket viljestyrka för att göra saker som att gå upp på morgonen eller äta lunch som för att sluta läsa om regnskogspolitik på nätet. Det råkar också vara exakt lika mycket viljestyrka som det kostar mig att klippa bort en lös tråd från min tröja, skriva 200 blogginlägg, hämta in posten, tänka ut fyra nya teorier om dopaminsystemet eller öppna kuvertet från Skatteverket. Nämligen all jag har. Hela tiden.”

Trött. På att vara den som ska stötta upp denna bristande koncentrationsratt, för hela familjen, hela tiden.

3 responses to “Att kalla ADHD svårt att koncentrera sig är århundradets underdrift

  1. Pingback: M som i underbar | Pearltrees

  2. Alltså. Jag fattar inte. Jag är väldigt normalbegåvade och har ingen diagnos och jag försöker absolut inte att göra mig lustig. Men det är så överjordiskt svårt att förstå hur det är att ha adhd när man inte har det!

    Och jag är så glad att du skriver och försöker få oss att fatta. Och så fattar jag väl lite mer….På ett intellektuellt plan. …men så funderar jag vidare och kan ändå inte greppa det. Som om det är en hägring, precis utom räckhåll för att jag ska greppa det.

    Nu framstår jag förmodligen som synnerligen korkad. Och kanske är jag det. För det som jag inte kan förstå är hur det blir att ha adhd alltid, hela tiden varje dag, för evigt. Jag kan inte fatta.

    Men fortsätt gärna med fler såna här förklarande texter. Plötsligt händer det! Heja dig!

    • Jag för min del tyckte att jag hade rätt lindriga problem tills jag fick ADHD-medicin, och en massa saker plötsligt inte alls var svåra. Då grät jag i flera dagar. För att jag förstod att andra absolut inte har det så här, att det inte ska kräva all energi man har att bara resa sig ur stolen för att tända lampan, utan att man kan tänka tanken och sen bara stå där och göra det, utan att göra nåt nån energi alls.

      Så jag tror inte man kan förstå. Inte åt nåt håll. Det enda vi kan göra är att någonstans försöka greppa vad det där vi inte förstår handlar om. Och förstå att vi bara förstår en del. Och tro på den som talar om hur de upplever något, fast vi inte förstår. Och så får det räcka så.

Kommentera

