Tillit, trygghet, pålitlighet…?

Brukar skolan be dig som förälder att känna tillit? Säga att ni som föräldrar måste lita på dem?

Orsaken att jag frågar är att jag precis insåg att min erfarenhet är att så uttrycker sig bara de skolor som misslyckats med att hjälpa barnet. De brukar få för sig att det beror på att föräldrarna inte litar på skolan… De skolor som lyckas brukar snarare prata om att vinna barnets tillit, att behålla barnets tillit, att barnet ska känna sig tryggt osv.

Jag tänker så här: Behöver man börja prata om tillit, att föräldrarna ska lita på skolan, då är min erfarenhet att det beror på att man inte har en susning om vad man själv borde göra.

Det är ju så här med oss människor att när tilliten finns där tar vi den för given. När vi känner att den inte finns där men vi vet hur vi borde bete oss för att få den så kan vi möjligen påpeka att vi avser att bevisa att vi går att lita på. Men när vi talar om för andra att de borde lita på oss, då har vi liksom lämnat den fungerande sidan av relationsmönstret till förmån för nåt annat.

Om någon tex ljuger eller är otrogen mot sin partner och sedan säger ”lita på mig”, då förutsätter ju trovärdigheten i det att personen gjort och gör verkliga ansatser att gottgöra och se till att det inte händer igen. Normalt sett ber man inte sin partner att lita på sig, för det behöver man inte.Man ser till att vara pålitlig, så kommer tilliten automatiskt.

Så tillit är inte en sak som framgångsrika skolor ber om. De bevisar att de förtjänar den. Möjligen kan de fråga ”vad kan vi göra för att ni ska känna er trygga?”

Så tänker jag. Hur tänker du?

7 responses to “Tillit, trygghet, pålitlighet…?

  1. Men säger folk verkligen sånt? Jag blir alldeles ledsen.
    Jag hade sagt ”Jag tänker göra allt jag kan för att X och ni ska känna er trygga med skolan”.
    😦

    • Ja, tyvärr. Jag blir också alldeles häpen och ledsen. Det känns ju jätteoproffsigt och inte alls som vad jag är van vid eller förväntar mig av våra barns lärare. 😦 (Och det är alltså inte våra barns lärare som sagt detta idag heller)

  2. Igen sätter du ord på min känsla. Kändes så fel när skolan bad mig lita på dom, på att de visste vad de gjorde. Även en läkare gjorde det vilket gjorde mig verkligt orolig

  3. Exakt så tänker jag också! Som lärare kan jag inte kräva tillit, men jag kan visa den. Och visar jag tillit blir eleverna förhoppningsvis tryggare.

  4. EXAKT så här har rektorn på dotterns skola sagt i flera år. De gjorde inte en enda anpassning som fungerade under den här tiden, trots sjutti-fjorton möten där skolan pratade om hur duktiga de var på NPF och hur mycket de kunde inom detta område. Dottern mådde jättedåligt och blev tillslut hemmasittare pga all stress och alla ouppnåeliga krav hon utsattes för i skolan… Hur ska man kunna känna tillit till en skola som aldrig gjort något för att förtjäna den?

    Nu har vi precis bytt till en annan skola i grannkommunen och det känns som om vi hamnat i himlen! Ångrar nu att vi gav den gamla skolan så många chanser och inte bytte skola tidigare!!!

  5. Magkänslan, den har (nästan) alltid rätt, kommer man ihåg det, så fixar sig det mesta.

Kommentera

