Tröstesång

Jag har migrän och är ur gängorna. På eftermiddagen börjar jag gråta över något, en struntsak, jag vet inte ens vad det var. Men Mathilda kommer in i rummet. Hon ger mig en kram. Hon frågar om jag vill ha ett glas vatten och hämtar det åt mig. När jag ändå snyftar vidare står hon lite handfallet bredvid mig. Så börjar hon sjunga, mjukt:

”Mamma kommer tillbaka. Mamma kommer alltid tillbaka. Mamma kommer tillbaka till dig, mamma kommer alltid tillbaka till dig.”

Den lilla improviserade sången var vad jag sjöng för Mathilda när hon var ett och ett halvt år och jag blev inlagd på sjukhus på grund av havandeskapsförgiftning. Mathilda hade så svårt att hålla kvar orden. Det var som om de försvann i samma ögonblick de hade sagts. Men sången…! När jag sjöng de där enkla meningarna för henne, då visste jag att hon skulle kunna sjunga dem för sig själv, igen och igen, ända tills jag kom tillbaka hem. Och jag visste att hon skulle kunna förstå, kunna hålla i minnet att det fanns ett slut på denna ledsamhet och saknad.

Jag läste senast häromdagen att man har betraktat ekolali, detta att uttrycka sig i färdiga fraser, som ett sorts tanklöst upprepande. Så har jag aldrig upplevt det. Det finns alltid en poäng. Ofta en djup och slående poäng. Som att utan att veta exakt vad man ska säga eller göra lyckas förmedla ”det är okej att du är ledsen, men jag är här och det kommer att bli bättre”.

Ibland ryms en lång historia, ett helt sammanhang, i några få rader. Ibland säger ett citat, en dikt eller en sång så mycket mer än våra egna ord hade kunnat göra. Det är bara när vi inte förstår sammanhanget, poängen, som vi kallar det för ett meningslöst upprepande av fraser.

3 responses to “Tröstesång

  1. Underbart vackert 🙂

  2. Åh, vad gulligt! Krya på dig.

Kommentera

