Med hedern nätt och jämnt i behåll ;) #BarnSomBråkar

Jag kommer till föreläsningslokalen. Framför ingången står ett gäng barn i femårsåldern och väntar på någon. Nu tittar allihop på mig.

”Vad ska du göra?” frågar en modig unge, med virvlande lockar och en sorts sprittande danssteg i benen.

Under loppet av en millisekund genomgår jag en moralisk kris. Sen ställer jag ner boklådan på yttertrappan och tar upp en bok. Jag håller fram boken i midjehöjd så att allihop kan se omslaget med dumma-mamma-blicken. Det blir tyst och stilla.

”Jag ska ha en föreläsning för en massa vuxna. Om hur man gör så det blir mindre bråk. Jag har skrivit den här boken. Den heter ‘Barn som bråkar’. Fast! Hemlighet”, säger jag och lutar mig framåt. Barnen drar sig instinktivt närmare när jag sänker rösten.

”Egentligen handlar den om vuxna som bråkar. För ni vet ju precis hur det är: Det är inte så att man börjar bråka för ingenting.”

Barnen nickar och mumlar instämmande. Sedan är ögonblicket av samförstånd förbi. Barngruppen börjar röra sig igen, och jag går vidare mot dörren med en känsla av att ha klarat mig undan med hedern i behåll, ännu en gång.

Omslag Barn som bråkar av Bo Hejlskov Elvén och Tina Wman

2 responses to “Med hedern nätt och jämnt i behåll ;) #BarnSomBråkar

  1. Du är så cool ! Kram

Kommentera

