Anpassning är att låta alla lyckas. Även den som har likadana strumpor på dagen för att gilla olika.

”Idag är det Rocka sockorna, så om du vill får du ha olika strumpor på dig”, säger jag till tioåringen.

Han tittar på mig med fasa.

”Vet du vad Rocka sockorna är?” försöker storebror.

Det vet lillebror inte. Jag förklarar och berättar, pratar om att vara olika, annorlunda. Och avslutar med:

”Så om du vill kan du ha på dig olika strumpor. Det kommer nog många av dina klasskompisar att ha. Eller ha med dig en extra strumpa att byta med?”

”Nej tack.”

Och eftersom Rocka sockorna är en dag att vara extra förstående, flexibel och lösningsinriktad låter jag det bero. Hos oss är varje dag en rocka-sock-dag. En dag för tålamod och anpassning med den som tänker annorlunda.

Förra året såg jag exempel på barn som inte fick vara med på fot-foton för att de inte hade olika strumpor. Som om det handlade om att vara lika olik, lagom annorlunda. Idag hoppas jag att människor överallt satsar på att hitta inkluderande lösningar. Att den som vill ha olika strumpor, fast har glömt, får byta en strumpa med någon annan. Och att den som inte vill ha olika strumpor får ha sina likadana, utan dömande och sura miner över att någon tänker annorlunda.

För att på riktigt gilla olika, att på riktigt ägna sig åt anpassning och att låta människor vara som de är, det handlar om att den som kan ändra sig gör det – i stället för att kräva att den som har en nedsatt flexibilitet, perception, tolkning, sammanhangsförståelse eller ångesttröskel ska göra det.

Anpassning är att låta alla lyckas. Även den som har två sockor i samma färg, på dagen för att gilla olika.

6 responses to “Anpassning är att låta alla lyckas. Även den som har likadana strumpor på dagen för att gilla olika.

  1. Så sant! En unge här vill ansolut ha olika, helst varje dag året om. En vill absolut helst ha lika, eftersom det stör – blir fel – annars. En tycker att båda varianter funkar. Allas känslor är lika mycket värda, vi ägnar hela året väldigt mycket tid åt samtalen om värdegrund oavsett färg och mönster sockorna.❤️

  2. Delar den jag.
    Kram på dä Tina💕

  3. Så bra skrivet som alltid! Vi har också Rocka sockorna varje dag här hemma med nio-åringen som har autism och ADHD. Nyss ropade hon från sin säng att ”Idag är det rocka sockorna” Jag frågade om hon ville haft olika sockor men det ville hon inte. Hon ville inte att alla ska vara olika och se konstiga ut😳. Då ropar lillebror från sin säng, ”Men tänk vad tråkigt det skulle vara om alla vore lika” En sekunds tystnad från nioåringens rum sedan konstaterar hon, ”Ja, då skulle världen vara tråkig”❤️

  4. Jättebra skrivet. 👍Kände igen mig som förälder där mitt barn bara titta storögt på mig när jag föreslog olika strumpor.

Kommentera

