Den lilla skillnaden

Det finns många små skillnader som gör stor skillnad. Ross W Greenes sentens ”Barn som kan uppföra sig gör det.” kontra den allmänt spridda uppfattningen ”Barn som vill uppföra sig gör det.” till exempel. Den enda skillnaden på de två meningarna är orden ”kan” och ”vill”. Men i den första meningen finns betydligt större möjlighet att påverka, den som inte kan, kan jag underlätta för, undervisa, hjälpa eller helt enkelt se till att hen inte möter alltför svåra utmaningar i sin vardag. Vad barnet vill däremot, kan jag inte göra särskilt mycket åt.

Det finns fler exempel. Ett sådant tänkte jag på idag: ”Jag ska få hen att säga ja” kontra ”Jag ska hjälpa hen att säga ja”. För jag behöver ofta få människor att säga ja, särskilt människor jag har ansvar för, som mina barn. De behöver säga ja till en hel massa saker, som att gå till skolan, borsta tänderna, lägga sig, följa med på aktiviteter som de kommer att uppskatta och må bra av, fastän de nu när det är dags att åka tror är tråkiga och jobbiga och dötrista…

Det är stor skillnad på att någon att göra något, och att hjälpa dem att göra något. Väldigt stor skillnad. Men mellan meningarna skiljer det bara ett enda ord. Hjälpa i stället för få.

Den lilla skillnaden är ändå väsentlig. Hjälpa är det vi brukar kalla ett aktivt verb. Det är något jag kan göra. Få är i stället ett passivt verb. Det är något som någon annan gör, kanske mot mig.
Och om jag ska lyckas med att se till att någon säger ja till det som är bra för hen, då är det mycket effektivare att jag funderar på vad jag ska göra, än vad någon annan ska göra. Då behöver jag hålla mig till aktiva ord, verb som handlar om saker jag faktiskt rår över, som vad jag själv väljer att göra.

Och bara den lilla skillnaden gör väsentlig skillnad i vardagen.

Kommentera

