Kommunikationsavbrott

”Men Mathilda!” säger jag, när hon reser sig för örtiofjärde gången från de få tuggor som återstår av kvällsmaten, för att göra något helt annat. Jag har inga problem med att hon inte äter mer. Men hon håller helt uppenbart både på med att äta och gå från matbordet – på samma gång. ”Sätt dig och ät klart nu”, påminner jag. ”Vi ska ju läsa bok sen!”

”Vadå?” svarar hon oförstående. ”Kardborrebandet på min axel gick upp! Jag måste ju göra nåt för att stänga det igen.”

”Som att resa dig upp och gå iväg från maten?”

”Som att gnugga axeln mot väggen! Så det stängs igen.”

”Men Mathilda… Då kan du till exempel be om hjälp…”

Mathilda sätter sig igen och tar en bit mat, men hon svarar inte. Faktiskt tittar hon inte ens åt mitt håll. För en ytlig betraktare ser det säkert ut som om hon inte hörde det jag sade, eller möjligen inte hade lust att bli överbevisad. Men jag är säker på att hon hörde, säker på att hon tog in min sida av saken, helt säker på att vi fick kontakt. Men det kommer inte att komma något svar, inte ikväll.

Kanske visste hon inte vad hon skulle säga. Kanske tyckte hon inte att mitt påstående behövde besvaras. Kanske var hon redan någon annanstans i tanken. Men alldeles oavsett hur det var med den saken blir det inget mer pratat om ämnet nu. Möjligen kommer svaret kommer en annan dag, mitt i något annat som kanske inte heller borde avbrytas.

Jag fnissar bara lite när jag gått ut från köket. Tusen gånger om dagen, dessa underbarheter: ”Jag måste ju göra något för att stänga kardborrebandet! Som att gnugga axeln mot väggen!”

3 responses to “Kommunikationsavbrott

  1. Precis sånna förslag från min älskade pojkvän får mig att tystna också, hihi.
    Ett sådant förslag innebär för mig att jag funderar över på vilket vis det skulle vara bättre eller sämre att be om hjälp än att fixa bandet själv, men kanske framförallt hur (och när) det skulle gå till isf.
    Allt gott! /Jeanette

Kommentera

