Orsakssambanden är ibland något oklara ;)

En stund efter utbrottet hittar jag Mathilda på toa. ”Har du tagit din medicin nu?” frågar jag neutralt.

”Nej, jag tappade den i sängen.”

”Jaha, jag som trodde att du kastade den?”

”Nej, det var vattenglaset.”

*fniss*

Lite senare: ”Mathilda, har du förstått VARFÖR det blir så att du inte vill ha medicinen på morgonen?”

”Ja. Nån kommer in i mitt rum. Och går inte iväg fast jag gör gnällande ljud.”

”OK. Men varför blir du arg? Vet du det?”

”För att nån är i mitt rum OCH pratar!”

”Ja. Fast att det känns så jobbigt beror på att du inte har tagit medicin.”

”Nej. Det beror på att den inte går iväg fast jag gör gnällande ljud!”

11 responses to “Orsakssambanden är ibland något oklara ;)

  1. Jag vet att jag borde skriva en kommentar som har med ditt inlägg att göra…och kanske har den det.

    Vi har varit på sportlov en vecka. Den tills vidare normale sjuåringen har bemästrat den svarta puckelpisten. Den autistiska fyraåringen tyckte det var ok att sätta på sig skidorna varje dag. Något jag inser jag borde glädjas lika mkt åt. Men någonstans började det skava… Kan hon åtminstone inte ens försöka åka själv? Hon är ju begåvad med en kroppskontroll och ett balanssinne som en klassisk hjälte. Så förspillt, så förslösat… ( ja, jag vet att jag överdriver vikten av att kunna åka skidor men det är min stora passion i livet). Men så, sista eftermiddagen… ”Jag vill åka högt upp i luften mamma” (stolsliften) och så svängde hon helt perfekt hela vägen ner. Och vi gjorde det igen och igen. Storebror kom och var med och båda barnen skrattade så det bubblade om den. Mamman grät bakom skidglasögonen.

  2. Jag tycker att Mathilda har rätt. ❤ Om "orsak och verkan", menar jag. Det jobbiga kan ju omöjligt orsakas av nåt som inte har hänt än. Och medicinen gör bara att hon står ut bättre med det jobbiga. Som är att hon blir störd. Det du menar är nog inte "orsakssammanhang" utan "åtgärd".

    Såhär, alltså. Orsak: person. Verkan: störd. Åtgärd: medicin. 🙂

    • Visst har hon det. 😀 Hon vet ju inte att det går att gå utanför bilden ett steg till, och fundera över varför det känns extra jobbigt osv.

      • Nu har jag funderat över det här i en hel timme och insett att jag förstår inte heller hur du menar. Och sen tänkte jag, varför kasta bort mer tid på att försöka komma på det när jag kan fråga i stället? 🙂

      • Jag tänker så här: Såklart blir hon irriterad över att någon beter sig i hennes tycke störande, genom att vara i hennes rum, prata med henne och inte gå därifrån på flera minuter. Men hon blir ju inte alltid irriterad av det. Bara just på morgonen, när hon vaknar, eller när hon av någon annan orsak är trött. Så i stunden är det ju precis som hon säger, hon blir störd av den som är där. Men orsaken att hon blir störd av den som är där är inte enbart att den är där, för då hade hon alltid blivit det, utan också att hon är trött och kanske framförallt omedicinerad. Och orsaken att det är så är ju hennes kognitiva svårigheter, utan ADHD och autism hade det antagligen inte varit ett stort problem (det är helt subjektivt från hennes sida att någon för liv och går an, i verkligheten smyger man in, viskar tyst några ord och smyger ut igen. Men så känns det inte för henne.) Dvs det jag menar är att det finns orsaker bortanför dem hon ser. Men de hon ser är ju helt riktiga.

      • Aha, då förstår jag bättre hur du tänker. Tack så mkt! 🙂

  3. Som när sonen säger ”jag tänker inte vakna när ni tjatar” eller ”om ni påminner hela tiden tänker jag inte duscha” 😉 Fast vi måste göra allt detta för att saker och ting ska hända 😃

  4. Har en son som nästan helt slutat dunka iväggar osv.han har träffat sin klass förra veckan och den här vecka en gång oxå på rasten. Han har vad som kallas hemma sittare. Han har haft 5 utbrott igår .och fem utbrott idag . han har trotts han vet att jag har träningsvärk efter flytt 4 våningar upp och ner. Slagit mig medvetet .på just benen . och då menar jag verkligen slagit. Viker mig dubbel . jag försöker hålla mig borta .men grannen har en liten .som sover, nu 2230 på kvällen drar ner allt på golvet hamrar på golvet om jag inte är nära … Går jag då in så är jag i skärselden….jag har lyckats häva utbrottet nu. Han har tagit melantoin nu, vägra innan. Jag sa till honom att nu måste han fokuserar ,verkligen! inom sig att lugna ner sig .jag ville inte åka ut på bup sitta där … I timmar .. Med en unge som går bananas blir inte bättre där . men inte vet vart vi ska ta vägen när vi inte kan vara hemma .?? Han slängde sig i soffan jag lät honom vara det gick över puh…De sa först autistisk på bup för 1,5 är sen. jag läste allt jag kom över gick efter andras erfarenheter.. Tacka gud för bloggar. Grät dygnet runt i 3 veckor . Tänkte herre gud han har haft det här ensam.. Vi som inte förstått varför han balla ur i bilen trodde åksjuk öka med åren jämnfota på framsätet livsfarligt . vi sluta köra längre sträckor…återinförde bilresor när vi köpte padda . hålla honom upptagen med filmer och skate.pausa ofta . har alltid låst sig om han ser något .jag har gömt alla möjliga och omöjliga saker .radat upp bilar .härmar andra människor rakt av . hela samtal papegoja.Känslig för dofter,etiketter i kläder,strumpor som inte sömen hamnar exakt…..tix blinka med ögonen .snurra med handlederna ändrat det till att ett ben vanlig gång det andra smäller i mark/golv. Padda landar 5 ggr i knäet vrider huvudet 3 ggr . stannar innan ska öppna dörren 5ggr med handen på lås. Vrider hela kroppen 5 gger helt baklänges.i bilen .han är helt omedveten om det. Ibland ökar det då frågar jag om han är orolig för något ? Kan han beskriva eller förmedla med ett ord så mamma får en ledtråd och idag när han är 11 kan jag för det mesta få ett ord ut av honom.. Första gången skede det för ett år sen.han rita en ledsen gubbe . när en kompis som han avguda ”besatt” av. Inte kunde sova hos oss. Och han bara försvann. Hittade honom vid en busshållplats . när jag bara satte mig sidan om honom och sa just det till honom kan du säga ett ord? Jag grät inombords när han ritade en stor gubbe som hade stora tårar.på en betongkruka med en sten.och pekade på den. Några som väntade på bussen var sura på ”snorungen” någon tittade med förstående blick . jag sket i vad de tänkte . var överlycklig att äntligen förmedlade han en känsla . och jag sa att jag förstod honom . en annan gång rita på matbordet . när vi inte visste om han ville varabute eller inne och han låst sig skrev pappa gå ut .underbart underbart !!! Äntligen . jag kan oftast häva ett utbrott efter 5-15 min om jag missat att det var ett på väg …innan kunde det pågå i timmar dygnet runt …ner med alla kläder sängkläder blommor allt allt . det beteendet slutade nästan helt efter att jag hjälpte honom … Jag var på jättebra humör han fick bryt för något som jag inte kommer ihåg idag .. Men i vilket fall jag drog oxå ner allt han märker det inte först helt inne i sin procedur.. Men stanna forsatte stanna tittade sa men mamma vad gör du ? Då sa jag . jag hjälper dig .så det går fortare så kan vi göra något roligt sen med ett stort leende . han fortsatte jag oxå sen blev han förlägen ? Vet inte vad men det var precis som han i det ögonblicket äntiligen förstod och galet det var … Och börja sakta ner och slutade .. Det var en procedur som kunde ske 10-40 ggr om dagen. Och som vi innan gråtit ,skällt ,bönat och bett osv men utan resultat . Han såg en film om en robot som var som en bebis som fostrades av gansterars de slog honom utan anledning . då utropade vår son varför gör de så? upprörd. Han har inte gjort något . !! Dagen efter den filmen så jag det är så ledsna och rädda vi är som chuckey är i filmen . För vi gör inget men du slår oss alla ändå ? Bara för ketchupen ligger fel på tallriken tex . allvarligt så jag till honom det är ju ingen livsfara inte elakt gjort av oss i heller !? Och då förstod han det . jag har hela tiden jobbat med honom när jag ser en öppning … Nu säger de att han har adhd ? För att man kan få kontakt med honom. Jag blev chockad . jag har skrattat och gråtit av igenkännande av era bloggar . Nu säger jag till dom att jag vill bara han ska få hjälp . han har svårt med ljud tycker alla i skolan skriker. Jag har gett honom magnesium i ett halv år nu. Kan verkligen se skillnad . men stora bitar kvar ändå . för jag börja läsa bloggar där de gjorde friska autism . jag ville fokusera på att det bättre . och då menar jag orka inte tänka/leva med koaset med slag utbrott rörigt hem städa upp om om igen . kände måste fokusera på att det går att få bättre framtid . ..först såg inte min familj förändringarna när jag bad dom backa se kunde de se förändringar . tex säga nej till honom och uteblivet utbrott en sen två ggr osv . jag har sagt nu när vi adderar klassen framgång där men bakslag hemma .. Vi har fått noll hjälp . första året blev bup av med våra papper…. Sen var kön lång…sen har utredningen . dragit ut på tiden. Ingen medicin . fick teralen i början för att han och vi skulle få sova och atarx på dagen . jag tyckte han var svettig bedövad.inte vad vi var ute efter .. Men jag förstod han var utbränd . låste om melantoin fråga läkaren sa att han blev bakis av teralen … Hon skrev ut melantoin han somna 21.000 whiiii och var utvilad när han vaknar inte svettig och sur. Läkaren slutade fick träffa ny som inte van .fick träffa ytterligare en mer erfaren . då läkare 2 inte kände hon räckte till . för komplicerat . Han är lugn gemfört mef sina jämnåriiga och orkar inte med stök . är lillgammal? Vi har kollat syn och öron .nu går han hos logoped för att kolla om han är dyslektiker. Han avskyr tjat . jag sitter i köket på morgonen för att inte störa honom. Han äter aldrig vid matbordet han orkar ej…nu duschar han en gång i veckan. Innan 3,4 veckor i mellan . skriver av mig lite här …är as trött nu måste lägga mig
    Tänkte egentligen fråga om mediciner och vad ni kan se skillnaden ? Och beskriva här lite av vårt liv.
    Tack och godnatt

  5. Pingback: Om varför det inte är så meningsfullt att fråga sig ”beror detta på ADDn eller autismen”? | M som i underbar

Kommentera

