Svårt att stå ut med förändring

”Knivarna är på fel sida! Fel sida! Det är fel!” gnäller Mathilda högt. Jag är i hallen på väg in i köket, eftersom åttaåringen kom till mig i soffan och sakligt sade:

”Autismen gör det svårt för Mathilda att stå ut med att knivarna är på andra sidan spisen nu.”

När jag kommit in hör jag min man säga:

”Jag har flyttat knivarna för att listen på den sidan spisen har gått sönder. Om jag sätter knivarna där kommer det in vatten i bänksskivan och den går sönder. Knivarna måste vara på vänstra sidan av spisen nu.”

Mathilda slår händerna för öronen och springer ut ur köket.

”Vad var det där för nåt?” undrar Conny förvånat.

Noah tittar på honom en halv sekund, som för att bedöma om frågan var retorisk eller inte. Tydligen kommer han fram till att den var ärligt menad, för han konstaterar lugnt:

”Hon har svårt för förändring. Det har typ alla i den här familjen.”

❤ ❤ ❤

Mitt barn, sanningssägaren.

Kommentera

