Skrota fördomarna om hur personen med autism är, tack!

Goda nyheter! Även personer som inte är genier, tycker om fester, är ointresserade av tågtidtabeller, har vänner, har lockigt hår, är längre eller kortare än 167 cm, har bruna ögon, är troende eller gillar smink kan ha autism!

Ingen är exkluderad från autismgänget. Bra va. 😀

7 responses to “Skrota fördomarna om hur personen med autism är, tack!

  1. Kan du skriva en lapp med det här till mina föräldrar typ? 🙂 Min son matchar inte deras bild av autism. Att jag har samma drag som han tolkar de som att han bara är lik mig. Jag å andra sidan tolkar det som att jag har en än lättare grad av det hela.

    Men detta är ett av problemen/riskerna att få en diagnos. Man kan bli placerad i ett fack och antingen förminskas tron på personens förmåga till att matcha bilden som finns om diagnosen. Eller så misstros diagnosen eftersom personen inte matchar bilden av diagnosen.

    I övrigt så är jag här fräck nog att lägga in min länk på ämnet
    https://skadligatankar.wordpress.com/2015/11/19/alla-ar-inte-rain-man/

  2. Alla jag känner med autism är genuint supertrevliga människors. Så jag kommer gissa på att nästa aspi som trillar in i mitt liv är det också. Jag tänker behålla den fördomen ett tag till…förlåt.

  3. Vilket roligt inlägg! Jag blir alldeles varm om hjärtat. 🙂 Välkomna in i gemenskapen, allihopa! haha

Kommentera

