Aspies in da kitchen

I köket lagas det mat. Två barn tömmer diskmaskinen. Vi tar träningen av vardagsfärdigheter på stort allvar, även när den innebär mer jobb för föräldern, inte mindre. Fast diskmaskinen brukar gå bra, utöver att vissa av barnen liksom sprider sina tankar omkring sig medan de jobbar.

”Jag är säker på att du kan lösa det problemet”, hör jag pappan säga. Antagligen har det med disken att göra.

”Det är jag också”, svarar det barn som oftast pratar högt om allt och inget.

”Bra. Då gör du det. Utan att prata om det”, säger pappan glatt. Han är trött efter dagens vedermödor och föredrar tystnad.

”OK”, säger barnet.

Hela konversationen är lugn, civiliserad och neutral. Fast ordvändningarna låter som något helt annat. Mina aspies in da kitchen. ❤ ❤ ❤

2 responses to “Aspies in da kitchen

  1. Jag arbetar i en ovanligt aspig grupp på jobbet. Jag är helt integrerad i miljön och låter likadan själv. Det är liksom ingen ide att hålla på med en massa kommunikativt lull som antingen gör ens budskap obegripligt för mottagaren eller är just lull. Andra chefer kan vara rädda för att anställa medarbetare med npf medan jag alltid är mer bekymrad för hur jag ska få nt människor att trivas hos oss…

Kommentera

