Försmäktande

När det är dags att ta på pyjamas är Noah försvunnen, jag hittar honom bakom dubbelsängen försjunken i Ny Teknik.

”Men Noah, varför sitter du här?”

”För att tidningen får plats här när man bläddrar.”

Man har lyckats mäta gravitationsvågor när två svarta hål kolliderat 1,3 miljarder ljusår bort, pekar han ut åt mig. Som den viktigaste nyheten i hela tidningen, fast det bara är en notis. Jag är böjd att hålla med honom. Det är viktigt, fast också läskigt, säger han. Han brukar inte gradera händelser i viktiga och mindre viktiga, stillsamt undrar jag för mig själv vad som är annorlunda den här gången? Att han kan ämnet?

Sen undrar han hur rost kan bli järn och koldioxid? Vad händer om man tar ett ämne med två syre och två väte, i stället för bara vanligt vatten? Och vadå koloxid, varför är det farligt. Förresten hur fungerar den svaga kraften? Och varför sönderfaller radioaktiva ämnen?

Utan läroböcker i fysik i tio minuter försmäkta vi i detta hus.

Kommentera

