Men hallå, Skolverket, tänker ni sondmata min unge eller?

Mathilda saktar in mer och mer när vi lägger upp hamburgerpåläggen. Hon är uppenbart stressad men säger inget alls. Till slut sitter hon och flaxar med händerna och gnyr:

”Jag har läst på nationella provet att all mat innehåller insekter.”

Jamen tack, Skolverket. Uppepå en katastrofalt dåligt planerad vecka med prov en massa dagar i rad lär ni min autistiska unge att mat inte går att äta.

Jag är arg så jag saknar ord. Behövde sjätteklassare info om insektsinnehållet i mat? På riktigt?

När vår tioårings lärare tog med sig torkade bin till lektionen om pollinering var jag inte arg. Hen hade just fått klassen och hade ingen möjlighet att gissa sig till att tioåringens hade sådan insektsfobi att det hela skulle sluta med att tioåringen satt okontaktbar på en bänk i omklädningsrummet vid gympasalen. Inte en chans.

Men Skolverket vet utmärkt väl att autistiska tolvåringar kommer att göra de nationella proven, de vet att autism innebär ett svart-vitt tänkande och att många av de här barnen har en känslomässig hantering på en fem-sexårings nivå. Och vet de inte det, då ska de inte arbeta där.

Lägg därtill den allmäna äckel-nivån på tolvåringar, och att det faktiskt är ganska många som skippar både frukost och skollunch i den här åldern, och tänk några varv till.

Klart. Olämpligt.

10 responses to “Men hallå, Skolverket, tänker ni sondmata min unge eller?

  1. Jag håller för en gång skull inte med dig. Det finns mängder av kunskaper att förmedla. En hel del som är kanske äckligt, känsligt, grymt, läskigt osv. Det finns mängder av information som kan påverka enskilda barn mer än andra och som ev leder till negativa konsekvenser. Ibland kan vi förutse detta, ibland inte. Dock anser jag inte att vi enbart kan välja stoff utifrån dessa specifika barns behov – det skulle ju kunna få negativa konsekvenser för allmänbildningen hos gemene man. Skolverket har alltså i urval inte gjort ngt fel, men om informationen är till så stor skada för ditt barn borde kanske skolan undantagit henne från att läsa just den texten. Trots allt är ju inte nationella provet obligatoriskt på individnivå.

    • Du behöver inte hålla med mig. Det är en väsentlig skillnad på ”shit happens” och ”myndigheter throws shit”. Det finns en massa tillfällen som inte är nationella prov att prata om insekter i mat, utifrån den aktuella gruppen. Det är en no-brainer att undvika de vanligaste fobierna i NP. Eller ska vi ha ”frekvensen av dödliga flygolyckor” för sexorna nästa år? ”Nordens farligaste spindelarter”? ”Ormar i världen”? ”Hur vinterkräksjukan smittar”?

  2. Jag håller med dig tina!

  3. Ibland verkar det inte ens som att de tänker efter. Min Loppa vägrade äta köttfärssås ett tag för att hennes hemkunskapslärare hade sagt att en får cancer av kött. Hallå? Tänk om och säg rätt, tack!

  4. Har förresten fått tag på din/er bok på biblos nu! Har börjat läsa den och fick en fantastisk insikt igår! Kolla in vad ni hjälpte mig med! http://tvsobril.blogg.se/2016/february/problem-till-ickeproblem.html

  5. Kul att höra! 😀

  6. Själv har jag en autistisk 12-åring här hemma som nu varit vegetarian i 1 vecka efter det där provet… Eftersom hon dessutom inte äter grönsaker överhuvudtaget så är kosten nu minst sagt begränsad… Tack skolverket!

Kommentera

