Nej, NPF är faktiskt inte bara en funktionsvariant

Det är sjukt störande när folk talar om för mig att NPF bara är att vara annorlunda. Att jag inte har någon funktionsnedsättning. För jo, det har jag.

Jag är inte ”bara annorlunda” eller ”olik” eller nåt annat fint. Utan den där rackarns nedsättningen, eller ja, nedsättningarna, de ställer till min vardag. Skapar problem.

Visst finns det fördelar. Visst är det sant att omgivningen och kraven påverkar. Och det är väl jättefint för någon om denne känner att hen inte har några problem.

Men kom inte och tala om för mig hur jag ska känna. För då kan det det hända att min nedsatta känslorelgering gör att jag blir rasande på en tiondels sekund. Eller att min nedsatta impulskontroll gör att jag säger något spydigt innan jag har tänkt efter. Eller att min nedsatta förmåga till följsamhet gör att jag helt sonika vägrar att svara utan går undan och tjurar en stund. Och om du då drar slutsatsen att det beror på att jag är ”unik”, tja, då skulle jag kalla det ”nedsatt kunskap om NPF”.

Det är viktigt att prata om förmågor och styrkor. Men att enbart se NPF som styrkor och olikheter, det är respektlöst, lika respektlöst som att enbart se NPF som svagheter, nedsättningar och svårigheter.

Kalla gärna dig själv annorlunda. Men vad jag kallar mig, det väljer jag.

4 responses to “Nej, NPF är faktiskt inte bara en funktionsvariant

  1. Det du skriver håller jag verkligen med om! ❤️

  2. Jo…håller med/ förstår/ känner igen. Att det endast skulle vara en funktionsvariant blir ju lika onyanserat som att det endast skulle vara ett problem/en brist/nedsättning. Vilken balansgång…så många ytor för missförstånd av både sig själv och andra. Svårt detta! Bra att vi tänker på det, vänder och vrider…ser det från olika håll och växer därav.

  3. Ja så är det. Viktigt att få tänka många varv.

  4. Jag tror det är högst individuellt när det gäller, på vilket sätt man föredrar att benämna sin funktions-nedsättning.

    Personligen har jag en funktionsnedsättning som påverkar hela min vardag i allra högsta grad, men jag föredrar att se mig själv och mitt liv som just annorlunda.

    Jag är ”en enda stor funktionsnedsättning”, hos så många olika instanser: Vårdcentralen, neurologen, sjukgymnasten, kiropraktorn, försäkringskassan osv – vilket gör att det sista jag vill titulera mig själv med inför vänner och bekanta är ”Fru funktionsnedsättning” – de vet Hur jag har det ändå.

    Jag har blivit tillräckligt bekräftad i min sjukdom och jag känner inte att jag behöver bevisa något för någon – jag har valt att vara lycklig ändå och jag känner att det är på det viset jag går genom livet:
    En annorlunda vardag, familj, rutiner och liv – men lycklig ändå.

    Det betyder inte att jag förringar sjukdomen eller dess effekter, det betyder bara att det fortfarande är jag som väljer hur jag ser på livet.

    Jag har full respekt för att man känner olika.

    Med vänlig hälsning,
    -B.

Kommentera

