Hitta ett avslut

Jag läser om goda vänners barn och ler igenkännande. Ett barn reagerade inte när läraren sade ”Ta upp era böcker”. Inte förrän läraren sade till barnet ifråga att ta upp sin bok också. Hen hade inte förstått att budskapet gällde även henom. Ett annat barn protesterar när mamman säger ”Nu ska vi gå!”, för de ska väl inte gå, de ska åka bil?

Så ringer klockan som säger att det är dags att åka till skolan med barnen som börjar sent. Barnen sitter i vardagsrummet och spelar på plattan tillsammans. Det är förunderligt att se vilket samspel som uppstår mellan dem så länge de får ha paddan som gränssnitt.

Jag ropar deras namn. Och sedan:

”Nu är det dags att hitta ett avslut och så klä på er ytterkläderna!”

Medan jag gör det slår det mig att länge försökte jag få dem att ”sluta”. Sluta spela. Sluta leka. Sluta läsa. Det funkade inte så bra. Men att hitta ett avslut.

”Nu är det dags att hitta nånstans att sluta”, kan jag säga till barnet som läser en bok. ”Hur långt är det kvar på filmen?” säger jag till barnet som ser en film. Och ”Var kan du stanna och spara nånstans, för att avsluta?” frågar jag när det handlar om ett spel.

Det är frågor som väcker en känsla av medbestämmande, som berättar att det är dags för något annat men ändå ger tid att ställa om sig. Själv blir jag nämligen otroligt trotsig när någon plötsligt kommer och säger ”Sluta läs nu!” och förväntar sig att jag ska lägga ifrån mig boken på sekunden. Hur reagerar du?

8 responses to “Hitta ett avslut

  1. Många bra saker. Att ge barnen rätt att också få bestämma, även om det är en sådan liten sak som exakt var de ska sluta, gör nog mycket för att saker ska fungera harmoniskt. Och den gången man får något akut som måste göras har man lite förtroendekapital att ta av.

    • Ja, så är det. Jag tänker också att man skapar en vana. En vana av att samarbeta. Men det viktigaste är nog förtroendet. Att barnen vet att man tar dem på allvar och brukar få det att funka. Medstånd i stället för motstånd. Det är grejen.

      • En av mina gamla aikidotränare brukade säga ”Action, reaction”. Tar man i med våld möts man av våld. Leder man, motiverar och lämnar öppningar kan man få folk att agera på det sättet man önskar.

        Sun Tzu skrev också det att det inte finns något farligare än en fiende utan någon reträttväg. Man ska alltid lämna en öppning för någon att ge sig eller rädda ansiktet. Nu är det förhoppningsvis inte krig att hjälpa ett barn att bli vuxet men man kan lära sig av det ändå 🙂

      • Ja, verkligen. Egentligen handlar det ju om att känna den mänskliga naturen. Om någon kan välja att retirera med äran i behåll, hellre än att slåss med mig, då föredrar vi ju båda det så att säga. Det handlar väldigt mycket om att inte möta kraft med kraft. Utan att rikta om, använda, och i allra bästa fall, gå tillsammans.

  2. Åh vad bra!
    Det låter ju så mycket bättre än – Sluta nu!
    Tack för tipset. 😊
    Vi har många konflikter vid övergångar osv trots timetimers. Att ge visst medbestämmande gör nog susen!

  3. Tack Tina för ännu ett bra blogginlägg. Skönt att än en gång höra att jag har hyfsat koll på läget och agerar ”rätt” i många lägen. Dessvärre är egen trötthet och ibland barnets trötthet en bidragande orsak till onödig konflikt. Men jag hoppas att jag oftast handlar för mina barns bästa i åtanken och att minimera fighterna, att förbereda för annan aktivitet är något vi gjort ganska länge. Ett verktyg som togs upp under Cope kursen jag gick för ganska många år sedan men som fortfarande finns kvar i minnet. Kram ❤️

  4. Att en sådan omformulering av en enda mening kan göra en så stor skillnad och betyda något helt annat, det är fantastiskt!

Kommentera

