Det finns inte ord för hur trött man blir när det bara funkar

Nu är ny astmamedicin utan laktos utskriven och väntar på apoteket. Till båda flickorna. Tack för det! ❤

Mathilda kommer att bli glad. Hon var mycket upprörd över att inte få ta med sig sin nya akutmedicin till skolan i morse.

"Men mamma, det är ju en AKUTmedicin!"

"Jo, fast den innehåller mjölkprotein. Du får inte ha med dig en medicin som du blir sjuk av. Mediciner ska ju göra en friskare. Inte sjukare!"

"Men tänk om jag får ett anfall!!!" skrek hon.

Sannolikheten för att det skulle hända är extremt låg. Särskilt med tanke på att Mathilda aldrig har haft ett akut astmaanfall i hela sitt liv. Men jag sade inte det. Hon var nämligen i sin stressbubbla, så några långa meningar var inte aktuella, de hade hon inte orkat tolka. I stället talade jag om hur jag tänkte lösa situationen, med ett lugnt och sakligt tonfall:

"Jag ska prata med doktorn idag. Hon fixar en annan medicin till dig. Du får ha med den imorron."

Så det är vad jag har gjort. Det har inte varit överdrivet svårt, jag använde Mina vårdkontakter och skrev precis vad som hänt och bad om alternativa preparat utan laktos med medhörande risk för mjölkproteinrester. Inom en timme hade jag fått svar. Ett sakligt, proffsigt svar. Och nya recept, inte bara till Mathilda, utan också till lillasyster.

Men vet du. När det plötsligt fungerar, när de kontaktpersoner man har i vården och andra delar av samhället bara gör det de ska… det finns inte ord för hur trött man blir som funkisförälder då. För varje gång har man förberett sig på strid, plockat fram den inre tigern, rustat sig till tänderna. Och så blir det ingen strid. Och luften går liksom ur en.

Trött. Jag är så ända in i märgen trött nu. Den här mamman tar time-out i ganska exakt två timmar. Tills barnen kommer hem från skolan.

3 responses to “Det finns inte ord för hur trött man blir när det bara funkar

  1. Och när jag tänker på saken inser jag att… hon har aldrig haft ett akut astmaanfall i hela sitt liv, så varför kunde hon inte bara ha fått ta med sig den där medicinen idag, utan kommentar? Ibland tänker man inte. Så är det bra.

  2. Så skönt att läsa. Härligt när det funkar, men jag känner precis igen mig. Man blir så vansinnigt trött…. Jag går precis igenom samma, helt plötsligt förstår skolan att min son behöver se film varje morgon för att överhuvudtaget ta sig till skolan. Och jag är så tacksam…. men Trött. Kram och tack för att du delar med dig ❤️

Kommentera

