Det sätts för lite gränser när det gäller hemmasittande

Ganska ofta får föräldrar till barn med oroande frånvaro och NPF höra att de behöver sätta gränser. Och det håller jag med om. Eftersom de har ett barn som inte själv klarar av att bedöma och värna sin ork i tid så har det satts för lite gränser kring barnet. Gentemot skola. Gentemot sjukvården. Gentemot olika samhällsinstanser. Gentemot allehanda tyckare.

Och det finns en stor risk att i ivern att samarbeta så fortsätter föräldrar att sätta för lite gränser kring sina barn. Det är helt enkelt både svårt och skrämmande att stå emot den sortens hot, hån och övertalning som familjerna ofta utsätts för.

Så sätt mer gränser, föräldrar! Skydda era barn och unga från utmattning. Låt ingen lura i er att hemmasittande är något annat än en sund reaktion på en ohållbar situation kring skolgången.

”Nej tyvärr, hon klarar inte att gå hela dagar.”

”Nej, idag behöver han stanna hemma och vila.”

”Det är ingen bra idé alls att skynda på återhämtningen, vi testar igen om två veckor.”

”Och vad menar ni är poängen med att skicka tillbaka henne till exakt samma miljö som brände ut henne till att börja med? Eller vilka nya anpassningar har ni glömt att nämna?”

Gränser. Basta.

20 responses to “Det sätts för lite gränser när det gäller hemmasittande

  1. Tack Tina! Jag bara älskar din sarkasm och ironi! Klockrent skrivet! Kram ❤️

    • Tack tack! Även om detta att stjäla ordbruket (återta? 😉 ) är sarkasm, så är jag fullständigt allvarlig. Den som förstår att ett barn eller en tonåring håller på att gå sönder måste reagera och agera. På ett sätt som bevarar barnets liv och hälsa. Allt annat är oacceptabelt.

      Vi kan inte ställa ”vara i skolans lokaler” före saker som ”självmord” eller ”kommer aldrig att kunna jobba i framtiden pga konstant nedkörd i botten”. Det är inte ok. Och någon inlärning eller utveckling kan vi aldrig associera med överbelastning, det är helt enkelt psykologiskt omöjligt att lära sig jättebra under för hög press.

  2. Tack!!!! ❤
    Precis detta behövde jag läsa nu när jag känner mig som en dålig förälder för att C har vilat hemma i tre dagar. Skolan vill att vi ska stressa och pressa. Jag blir tokig!!!
    Kram!

  3. Åh! Det kom klockrent just i dag! Inte i min föräldraroll, men exakt vad jag behövde höra som lärare. Nu ska jag gå in och sätta gränser RUNT elever, och vara tydlig mot mina arbetskamrater med varför och hur.

    Så underbart, inlägget kom när jag satt här och nästan ville ge upp. Inte om elever, men om omgivningen och skolan. Nu fick jag nya ord och nya krafter. Tack!!!

  4. Helt rätt Tina!

    Det här har vi fått lära oss den hårda vägen. Hade vi framhärdat i skolans vilja hade J inte levat idag.Vilken ångest vi fått gå igenom för att vi mer eller mindre blint följde skolans krav. Det dummaste vi någonsin gjort. Vi är nu, i vår okunskap, medskyldiga till J’s lidande och förlorade år.

    Nu vet vi bättre. Hade vi kunnat göra om hade vi gjort helt annorlunda och skyddat J från skolans oanpassade miljö. Vi hade inte ställt upp på deras omyndigförklarande av oss föräldrar och vi skulle inte bry oss om deras orosanmälningar.

    Någonstans i detta kaos och våran egen utbrändhet hittade vi vårt självförtroende och insåg att skolan skall vara där för J, inte tvärtom.

  5. Så sant. Jag har fått en andra chans att göra rätt, genom att mitt andra barn drabbats av utbrändhet pga autism. Med första tog det ett år innan jag vågade bromsa gentemot skola och andra, men nu drog vi i bromsen med en gång och den här skolan ska inte få göra lika många fel.

  6. Mycket av litteraturen jag läser på vägen till att bli sociopa… eh socionom är bra men det finns en bok jag växlar mellan att vilja bränna och spara men om den är lika dålig på områden jag inte kan lika mycket om så…

    Boken heter Psykisk ohälsa hos barn och ungdomar och tar upp det mesta som kan drabba barn vilket gör den bra. Sen finns det saker som det här stycket om aspergers från s46. ”Ett milt tvång kan ibland behövas för att till exempel få barnet till skolan, men här måste man ge akt på att oro och sömnsvårigheter inte blir värre”. Sista halva mildrar lite första men tonen…

    I övrigt så hade vi en föreläsning ”om adhd” eller rättare sagt en föreläsning om hur namnet på problemet har ändrats under de senaste 100 åren och huruvida det sker en överdiagnostisering. Denna föreläsning var tydligen på den nivån att de andra tre i min basgrupp satt och funderade på om adhd verkligen fanns eller inte. Visst kan det finnas de som får diagnos som inte borde men att adhd finns torde vara uppenbart. Jag satt och läste innantill från boken ovan till dem om hur ärftligheten har påvisats i tvilling- och adoptionsstudier.

    Så summa reella kunskaper vi har fått om adhd och autism på vår utbildning sträcker sig till typ sammanlagt en föreläsning i psykologikursen och givetvis inget om hur man ska jobba med barn och vuxna som har det. Kanske kanske kommer det något om adhd nästa vecka men autism vet jag redan nu att det inte blir något om, för det kapitlet skulle vi läsa ”extensivt”.

    Ursäkta att det blev långt. Jag behövde avreagera mig.

    • Men gaaaaaah! Så otroligt störande!

      • Så om socialtjänsten verkar vara dåliga på npf så beror det på att det dels att vi inte får någon utbildning i frågan från universitetet, i bästa fall från arbetsgivaren, och dels på att det i princip inte finns någon forskning alls gällande socialtjänsten och npf. När jag har sökt har jag lyckats hitta *en* c-uppsats på ämnet.

        Det är ett av två ämnen som jag själv är primärt intresserad av att genomföra som c-uppsats.

      • Den vill jag läsa sen. Din kommande C-uppsats. 🙂

      • Någon gång ska jag lära mig att inte säga saker i förväg 😉
        Jag är på termin 4 just nu och först till termin 6 ska jag skriva c-uppsatsen, jag kan bli distraherad innan dess 🙂
        Jag har en lista på (än så länge) 18 olika idéer till uppsats. Kan vara så att jag blir tvungen att bli forskare bara för att kunna skriva om allt.

        Hm, men vi ska göra ett mindre fördjupningsarbete den här terminen. Kanske att jag kan lura de i min grupp till att skriva något kul.

      • Aschdå, visst kan man ha tankar och ambitioner som stryks på vägen. Merparten av alla idéer kommer ju aldrig att utföras, i synnerhet om man råkar ha en sorts överaktiv idésprutegrej i skallen. 😉 Men ifall att så vore det spännande att läsa!

      • Det är viss skillnad mot när jag pluggade på LTH. Då kunde jag på flera år inte komma på en enda idé för ett exjobb. Det kan vara så att jag var på fel plats då 😉

  7. Jag behöver det här inlägget för mig själv också. Jag har också satt för lite gränser runt mig själv i många år och är nu utbränd. Det sista året tystnade jag på nätet pga att jag var på väg neråt tror jag nu. Nu får jag bli frisk och sedan lära mig att sätta gränser för mig själv och andra.

  8. Jag läser dina inlägg om just hemmasittande om och om igen för att påminna mig om att jag gör rätt. För det är så lätt att tvivla på sig själv när så många runtomkring säger att sonen MÅSTE till skolan oavsett vad det beror på att han blir hemma. Åtgärder är teoretiskt påbörjade men inte färdiga så i praktiken är det långt ifrån klart. En del mindre grejer har införts iaf. Men imorgon är det dag 20 av denna termin och sonen har tills idag varit hemma totalt 9 dagar och näst intill inte kommit iväg vid ett flertal andra dagar. Självkänslan är i botten och jag är allvarligt oroad över hans mående. På tisdag ska vi iväg på ett informationsmöte hos familje terapi enheten som jag hoppas ska resultera i något bra.

    Är tacksam över att ha någonstans att kunna finna den där extra styrkan som verkligen behövs till och från. Så tack för att du valt att dela med dig av allt som du gör!

Kommentera

