Ett magiskt ögonblick

Jag tar ett steg fram för att hälla upp choklad åt Mathilda, men trampar på något kladdigt. När jag snabbt slänger en blick nedåt ser jag en korvbit som ramlat av Hannahs macka. Eftersom Mathilda verkligen ogillar ”äckel” före frukost (hon mår lätt illa på morgonen) säger jag inget alls, det är enklast så. Vi behöver inga utbrott, vi behöver mat. Men Mathilda frågar:

”Vad var det du trampade på?”

”Hur märkte du det?” säger jag förbluffat. ”Gjorde jag någon min…?”

”Jag såg att du tittade nedåt, så jag tittade också.”

Det fanns en tid när hon inte ens följde den osynliga linjen från mitt pekande finger och fram till något. Det finns dagar när hon fortfarande inte gör det. Och så plötsligt följde hon min blick. Hon gjorde det!

2 responses to “Ett magiskt ögonblick

  1. hej Tina
    Utmärkt blogg och innehåll
    Jag har ett problem som jag funderar över.
    Visst har du gjort en film om metylfenidatets verkningsmekanism? – eller minns jag fel? Min minnesbild är min egen reaktion på hur bra den var och samtidigt anmälde jag mig till att prenumerera på bloggen. Jag hittar inte filmen när jag letar. Har en arbetskamrat som vill ha något att presentera för sina kollegor om verkningsmekanism på en föreläsning och då tänkte jag på din film – om jag nu har rätt vill säga…
    Snälla om du har möjlighet så skulle jag vilja få ta del av filmen igen och visa min arbetskollega. Har du möjlighet att skicka den via min e-mail
    tusen tack vad du än ger för besked och ha det gott.
    Dr. G

  2. Hej! Jag har inte gjort någon film om metylfenidat tyvärr, däremot om Elvanse dvs lisdexamfetamin som finns här: https://munderbar.wordpress.com/2015/09/10/en-film-om-elvanse-effekttroskel-verkningstid-och-dosering/#comment-5689

    och en film om melatonin och cirkadin som finns här: https://munderbar.wordpress.com/2013/03/20/vad-ar-skillnaden-mellan-melatonin-och-circadin/

    /Tina

Kommentera

