Tells

Åttaåringen och tolvåringen bråkar. De kan knappt befinna sig i samma rum. Varför? För att tolvåringen inte har utmärkta sociala förmågor och kanske inte märker när hon går för långt. Och för att åttaåringens tendens att ge sig eller falla undan är i stort sett obefintlig. Vilket i sin tur retar tolvåringen till vansinne, på ungefär en tiondels sekund.

I vardagen lyssnar jag därför alltid med ett halvt öra på barnen, oavsett var i huset de är. Jag har börjat kunna låta dem vara utomhus själva en stund (på stora ytor väljer storasyster nämligen oftast att sticka iväg framför att slåss), men då står fönstret alltid öppet så jag kan höra dem.

Jag lyssnar efter tells. Det där gnälliga eller rastlösa tonfallet som kommer lite innan det urartar. När åttaåringen blir besviken på helt vanliga saker som hon annars hanterar bra. När tolvåringen börjar prata med färre ord, eller kanske klagar på att alla låter för mycket. För om jag går in då, och ser till att styra upp, då uppstår bråket oftast inte.

Därför tror nog folk att jag är lite överbeskyddande. De vet inte riktigt att ”sparkar och slag” händer ungefär 30 sekunder senare, om jag inte gör nåt. Det kan man nämligen inte tro. Mina flickor är ju så söta. Särskilt Mathilda. Hon är jättesöt. Och jättejättefarlig. På samma sätt som en bil eller en djup flod är farlig, nämligen om man beter sig oförsiktigt och dumt med dem. Inte annars.

2 responses to “Tells

  1. Känner så igen din beskrivning. Det gäller att vara en fluga på väggen och hinna fram i tid. 😉 Kram!

  2. Precis så. Idag missade jag. Tre minuter med uppmärksamheten på annat håll så hade det kastats prylkatalog i huvudet på lillasyster. Suck.

Kommentera

