Adhd i tvångsvården för missbruk

En intressant studie om ADHD i tvångsvården för missbruk, men skrämmande siffror. Av dem som visade sig ha ADHD vid utredning hade bara 20% en diagnos sedan tidigare, trots ganska svåra symtom, och långvariga kontakter med psykiatri och sociala myndigheter. Läs mer här:

Skadliga tankar

512px-Amphetamine-3d-CPK Här, tänk snabbt!

Jag har i ett antaltidigare inlägg skrivit om socialtjänsten och deras kunskaper gällande neuropsykiatriska funktionshinder (NPF), eller kanske snarast avsaknad av kunskaper. Jag har då även skrivit att jag anser det vara ett problem eftersom jag misstänker att en oproportionerligt stor andel av de barnen som kommer till socialtjänstens kännedom har NPF.

Nu har jag då hittat en undersökning av män med adhd som vårdades med stöd av LVM (Lag om vård av missbrukar i vissa fall) och hur de eventuellt skiljer sig från andra missbrukare. Det visade sig en hel del.

View original post 558 fler ord

3 responses to “Adhd i tvångsvården för missbruk

  1. Intressant att få lite siffror på sånt man gravt misstänker. Försöker gång på gång förklara för vård och socialtjänst och andra vi möter här i livet, vad konsekvenser av uselt stöd till personer med adhd är. Och att många de möter ” i andra sammanhang”, typ missbruk, kriminalitet, dysfunktionella familjer eller ännu värre, våld i nära relationer, är personer med adhd som inte fått stöd att på ett rimligt vis leva ett så kallat normalt liv, utan kriminalitet eller missbruk.

    Tänker precis som du , att om tidiga insatser finns tillgängliga, finns extremt mycket att vinna på dem.

  2. Tack för vidaredelningen.

    Jag är inte klar med min utbildning men efter ca halva vägen kan jag inte säga att vi har fått lära oss så mycket praktiskt gällande exempelvis adhd. Terminens kurs heter Perspektiv på sociala problem och interventioner så vem vet men jag är inte direkt hoppfull.

  3. Kravet på en längre tids drogfrihet för att få genomgå utredning är inte heller helt enkelt att efterleva, även om det finns en anledning,
    hälsar socionom som mött många barn och vuxna med npf-problematik (med och utan diagnos)

Kommentera

