Håhåjaja. Inte är det lätt att vara lågaffektiv alla gånger, inte.

Kan ju glädja alla mina medföräldrar (och kanske även någon läsare av ”Barn som bråkar”) med att jag testade lite o-lågaffektivt bemötande ikväll. Det funkade som förväntat. Dvs inte alls:

”Näe-jag-orkar-inte-bogsera-igång-dig-i-45-minuter-ät-nu-eller-gå-och-lägg-dig-för-Det-Här-Är-FAKTISKT-INTE-OK”

Ni hörde falsetten där på slutet va?

Turligt nog hade jag sans nog att smälla igen sovrumsdörren efter mig och sätta mig och sura i fåtöljen i stället för att terrorisera familjen med mitt dåliga humör, familjeregeln som vi ärvt av min mor lyder nämligen: ”Kan du inte bete dig som folk får du göra det nån annanstans.” Och den gäller alla. Fast vuxna lite mer.

Håhåjaja. Inte är det lätt, inte.

6 responses to “Håhåjaja. Inte är det lätt att vara lågaffektiv alla gånger, inte.

  1. Nej det ska gudarna veta – INTE lätt! By the way så undrar jag två saker (igen). Ger ni tips och råd i er bok, hur en kan göra som förälder för att hjälpa sitt barn att hantera sin ilska och frustration så att det inte landar i slagsmål eller ett omkullvällt rum varje gång? Eller vart en kan vända sig för att få hjälp med sådant? Jag känner mig just nu helt maktlös in för detta.

    • ❤ Åh, sympati! Jag tycker att det är vad hela vår bok handlar om. Hur man ska kunna hjälpa barnet att i första hand inte explodera, och i det fall det ändå sker, återta sin självkontroll så fort som möjligt. Boken finns på de flesta bibliotek vid det här laget, om du inte vill eller kan köpa den.

  2. Tack! Jag ska kolla upp vårt bibliotek. Inte för att jag inte vill köpa den, utan för att jag inte har tillräckligt med pengar. Men jag behöver helt klart få igång fantasin när det gäller att hantera explosioner. Kram!

Kommentera

