Är ouppfostran verkligen det bästa argumentet?

Jag har ombetts kommentera den artikel i DT som bland annat Lärarnas Riksförbund spridit, så ok då:

De lärare jag träffar och pratar med är engagerade i sitt yrke. De vill och försöker att göra ett bra jobb. Det som de uttrycker hindrar dem är inte i första hand barnens uppfostran eller ouppfostran, utan i första hand att de inte får tid och resurser – pengar, läromedel, personaltäthet, fortbildning, planeringsmöjligheter. Att de inte tillåts räcka till i sitt yrke.

Jag tycker det är synd att Lärarnas riksförbund sprider trams i stället för att fokusera på sakfrågor, för jag tror inte att merparten av dess medlemmar står bakom denna ensidiga artikel. Tvärtom sänker den ju deras egna argument om att skolan behöver prioriteras.

Om det vore så enkelt som uppfostran, då behövdes inga mer resurser till skolan, utan i så fall vore det snarare föräldrautbildning eller -stöd som samhället borde satsa på. Och den problembeskrivningen tror jag inte att vare sig Lärarnas riksförbund eller de flesta lärare ställer sig bakom.

Är ouppfostran verkligen det viktigaste, bästa och mest meningsfulla argumentet i kampen för en bättre skola?

9 responses to “Är ouppfostran verkligen det bästa argumentet?

  1. man hör ofta lite yngre lärare uttala sig om barnen är ouppfostrade. och andra föräldrar som anser att det är alla andra föräldrars fel.. jag tänker snarare att det handlar om en okunskap om vad respekt kommer av. att det inte handlar om auktoritet och disciplin utan om relationer. och många lärare i praktisk/estetiska har runt 800 elever som de omöjligt kan skapa en relation till. och då skyller de på oss föräldrar.
    och skulle det vara så att bara väluppfostrade barn skulle få undervisning så har vi verkligen hamnat i ett elitsamhälle där barn till dysfunktionella föräldrar berövas alls chans att skapa sin egen framtid.

  2. Visst har jag hört lärare som klagat på elever som har lärt sig att man ska springa till rektorn så snart läraren gör något eleven ogillar men det är nog det närmaste jag har hört gällande ouppfostrad från lärare, och det är ju snarast en uppfostran, inte avsaknad av det.

    Men mycket vanligare klagomål är brist på raster så att de hinner äta lunch och ta pauser, dåliga lärarrum utan arbetsro (för det behöver lärare också), vara vikarie åt andra lärare så att de inte hinner förbereda sina egan lektioner osv osv. Ouppfostrade elever har jag inte hört någon lärare säga som orsak till att de funderar på att byta jobb. Allt jag listade ovan där emot…

  3. Funderar vidare: Ur ett vidare psykologiskt perspektiv är jag dock inte så övertygad om att det egentligen är uppfostran vi ser effekterna av alls. I en stressad miljö kommer fler och fler individer att falla igenom och bete sig på mindre önskvärda sätt. Med den forskning som bedrivits kring beteende kontra stress och även små förändringar i bemötande de senaste 20 åren kan det vara helt meningslöst att tala om uppfostran i sammanhanget. Men där är jag inte rätt person att uttala mig. Jag kan helt enkelt inte tillräckligt mycket.

    • Jag tror du har rätt i att stress i skola/förskola skapar onödigt stora problem för fler barn och unga, det talas ju relativt ofta om hur förskollärare upplever förskolan som bullrig och stressig, med hög sjukskrivningsfrekvens och flykt från yrket som resultat. Varför skulle då barn funka bättre i det sammanhanget?

      Jag är själv lärare, dock inte i grundskola, men tänker aldrig på om eleverna har bra eller dålig uppfostran! Hur de funkar på mina lektioner, tillsammans med mig, är rimligtvis mitt ansvar!
      om en förälder skulle tänka att det var hens förtjänst att barnet/ ungdomen funkade bra/ presterade bra i mitt ämne pga hens uppfostran, skulle jag tycka den föräldern var väldigt egocentrerad och sakna förståelse för att barnet är en självständig individ i det här sammanhanget.

      • Ja, jag tänker ofta som du, att inte funderar jag över ungdomens uppfostran om hen inte funkar med mig, jag funderar över vad jag kan göra annorlunda. Liksom jag inte funderar över uppfostran om ungdomen funkar, utan det är ju nåt som händer när vi är tillsammans, som inte nödvändigtvis är kopplat till andra sammanhang alls.

  4. Naturligtvis präglas man ju som människa bland annat av sina föräldrar. Lärare, rektorer och skolledares barn har som tur är aldrig problem med sitt beteende då de uppfostrats rätt. Det är bara de andra ungdjävlarna det är fel på! De som har läkare, advokater, sjuksköterskor, psykiatrisköterskor, gruvarbetare, industriarbetare, psykologer, bilmekaniker, präster och kassörskor som föräldrar… Dom barnen får en undermålig uppfostran!!!
    Eller så kan man se det för vad det är. Människor… Oftast mindre i storlek och med enklare uttrycksförmåga… Men de är människor. Vääääldigt känsliga människor dessutom.. Alla ungdomar kan tex skilja på om en person är 13, 15 eller 17 år… De ser direkt hur gamla ”jämnåriga” är… Jag har svårt att skilja på 25, 35 och 45… Varför tror då tex en lärare att det är ok att fråga ”Nisse” vad våra grannländer heter när inte ”Nisse” räckt upp handen? Om ”Nisse” då svarar -skit på dig! Är han då ouppfostrad? Ja enligt många är det så… Vuxna hånar och skrattar och tillintetgör barn som att det skulle vara ok..
    Som ledare i en sport lekte vi en gång något som kallas tuggummi. Man håller varandra hårt i händerna och så ska några andra dra loss genom att dra i benen. En gång drog ett barn i byxorna istället för benen ( och de åkte av)… De som skrattade först var föräldrarna som satt på bänken (lärare, advokater, murare osv)… Hemskt!
    Jag brukar köra bänkpress i gymmet med grabbarna som alla lärare är rädda för. De som hänger på stan på kvällarna, de som inte kom in på iv.. Vi ber varandra ”passa” när vi lyfter och det syns inte ett spår av dålig uppfostran.. Det är killar som inte vill förlora ansiktet och de njuter varje gång de lyfter mer än mig 🙂

Kommentera

