Funktionsmatematik + energiekonomi = sammanhållen skoldag

Jättebra om energibalans i skolans värld!

autismasperger

En sammanhållen skoldag är en ekvation som innehåller två räknesätt. Det första räknesättet är Funktionsmatematik. Där räknar ut man balansen mellan funktionsminus och anpassningsplus. Det andra räknesättet är Energiekonomi. Där räknar man ut balansen mellan ansträngning och återhämtning.

För elever med autism ställer lärandemiljöer och lärandesituationer under skoldagen många krav som överstiger deras funktionsförmågor. Här uppstår funktionsminus. Dessa behöver vägas upp med anpassningsplus. Vilka funktionsminus en elev har och vilka anpassningsplus denne behöver är förstås olika för olika elever. För att kunna sätta in extra anpassningar som fungerar måste detta kunna räknas ut. För att göra det krävs att man gör en kartläggning.

Ett enkelt räkneexempel i Funktionsmatematik:

Funktionsminus Anpassningsplus
Sålla bland många sinnesintryck Minimera intryck
Hålla kvar muntlig information i minnet Skriftliga instruktioner
Kunna planera och organisera skoluppgifter Planeringsstöd
Kunna skapa en sammanhangsförståelse Vara sammanhangsförklarare

Ett enkelt räkneexempel i Energiekonomi:

Energiminus   Energiplus
Hålla kvar uppmärksamheten länge

View original post 496 fler ord

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s