Besvikelse

Habiliteringen har världens bästa väntrum. Så när åttaåringen kastar sig på sängen bredvid mig och finurligt säger ”När blir man inskriven på habiliteringen?”, då vet jag varthän det barkar.

”Det blir man om man har en funktionsnedsättning som är medfödd. Som till exempel…”

”Vänta, vänta! Jag vet! Allergi!” säger åttaåringen.

”Njäe…” säger jag.

”Nähäpp. Jag tänkte väl det. Och inte astma heller, va?” säger hon besviket.

”Nej, tyvärr. Men om man till exempel har autism…”

”Men MAMMA! Jag skulle ju säga!” Hon tystnar en stund för att samla sig och säger sen: ”ADHD då…?” Det är Mycket Viktigt att inte upprepa något ens mamma redan har sagt, nämligen.

”Alltså, man skulle kunna höra till habiliteringen om man har ADHD, fast oftast är det BUP faktiskt.”

Åttaåringen suckar djupt. Hon har just förstått att hennes chanser att komma ensam till habiliteringens underbara väntrum är ungefär lika med noll. Och tanken på BUP tillför ingen större glädje. De väntrummen är inte på långa vägar lika intressanta.

Kommentera

