Hon syns, om ni bara kunde titta.

Annorlundalandet

Man kan säga att hon har mini-ADHD, sa läkaren och tittade förnuftigt på mig bakom sina glasögon.

Där satt de alla på rad, människorna som hade utrett min dotter. De satt där med sina pärmar och papper och datorer och såg kloka ut. De förklarade att enligt kurvan X och enligt tabellen Y men även instrumentet Z, så var min dotters problem inte så stora. De lovordade henne och berömde henne, så som alla alltid gjort. De sa att hon var så duktig. Hon var så duktig.

Men jag lyssnade inte längre, för jag hade fastnat vid läkarens ord. Mini-ADHD? Det kändes så absurt, det stämde inte överrens, det var absolut inte det ordet jag skulle använda för att beskriva henne. Pratar vi ens om samma barn?

Jodå, vi pratar om samma barn, men de har missat detaljen att hon är en flicka. Och de har missat allt…

View original post 702 fler ord

3 responses to “Hon syns, om ni bara kunde titta.

  1. Kram! Fy vilken okunskap! Fruktansvärt!

  2. Oj vilken igenkänning, vi gock till Bup i 6 år o jag undrade verkligen om de verkligen hörde vad jag sade eller snarare lyssnade. Blev tillsagd flera ggr att inte titta på min dotter med ”de” ögonen. Jag litade på att de visste vad de talade om men det lilla fröet av oro o det känns inte rätt växte i magen. Jag började googla ( vilket se tyckte att jag inte skulle göra) men då då bestämde jag mig för att skriva en egen remiss till BNK och fick en utredning . Autism och det va inga konstigheter o tydlig rödtråd. 6 år och åtminstone 4 av dem har jag trott o misstänkt diagnos speciellt efter jag lyssnat på Svenny Kopp om Flickor med Npf . Hur många gånger jag sade högt för mig själv ” herregud de är ju utbildade ( på BUP) skall det va så att jag som är en vanlig försäljare skall berätta för dem o ta reda på . Det va ju klockrent min familj som Svenny Kopp talade om . Ja jag vet inte men sviken i misstrodd är vad jag kände men nu Nu går vi vidare nu har ju andra sett det jag ser o känner med mon dotter ! Nu skall vi möta livet o skolan med nya vinklar , för som pedagogen på Bnk sade , med rätt anpassning skall hen klara skolan och inte bara klara för med hennes begåving skall man inte bara nöja sig med E … Men det gäller ju att hon kan gå dit ! Men med rätt anpassning så … Hoppas hoppas

Kommentera

