Barnet som inte orkar till skolan har rätt till anpassning och stöd oavsett vad vi tycker om hemmiljön

Så här är det: Om barnet med autism i vanlig klass utan anpassningar slutar komma till skolan. Då är det nog så att barnet inte orkar. På grund av bristande anpassning. Oavsett om föräldrarna är: eftergivna, stränga, skilda, inflyttade, konstiga, påstridiga, frireligiösa, invandrare, röriga, lata, för ambitiösa, slarviga, morgontrötta, har ett barn, har många barn, bor i villa, bor i höghus, bor bredvid skolan, är på andra sidan jordklotet.

Autism. Räcker. Som. Förklaring. Dessutom finns inga undantag i skollagen för opassande hemmiljö, oavsett om den anses bero på bortskämdhet eller samkönade föräldrar.

Anpassning är inte ett önskemål, det är en förutsättning.

7 responses to “Barnet som inte orkar till skolan har rätt till anpassning och stöd oavsett vad vi tycker om hemmiljön

  1. Ännu en gång ett bra och relevant inlägg. Förutom de anledningar som du skrev är det ju faktiskt en rättighet att få anpassning och en skyldighet av skolan att se till att det görs. Har för mig att det står i skollagen!? Keep up the fight! Kram 💕

    • Jajamen, det står att skolan ska vara kompensatorisk, dvs den ska se till att alla får en likvärdig utbildning, oavsett förutsättningar i tex hemmet.

  2. Du är så bra! 👍

  3. Bra, men det är sådan oförståelse okunskap bland många i samhället, typ varför kan de inte gå i egen klass, ska våra barn få lida för allas diagnoser hit o dit ( då har de också den inställning till Diagnos att det är något som man hittar på för att kunna skylla på som förälder.Tyvärr !!!
    Jag blir helt matt och orkar liksom inte besvara den typ av argument när jag hör dem. Min flicka har precis fåt diagnos autism , det har inte märkts i skolan ( än) mer än att vi har haft ett rent helv… o få iväg henne hemmifrån o sista månaderna har vi helt enkelt inte lyckats några dagar. Nu har pedagogen ( som utrett) och läraren, skolan samtal om hur de skall anpassa för henne så att skolan inte bränner så mycket energi som den tydlihgen har gjort hitills. Vi fick alla utbrott hemma o varit hos BUP i 6 år tills nu då vi sökte hjälp på anna ort.
    Men blir orolig och undrar hur skall lärarna orka , det behövs ju mer resurser när skall regeringen göra något ,,,,, Det är ju redan lärarbrist. Jag är riktigt orolig.

  4. Tack!!! ❤ Detta behövde jag läsa just idag. Varför kan inte skolorna förstå??? KRAM
    https://supermamsen.wordpress.com/2015/12/09/stress-och-press/

    • Tyvärr tror jag att ”utbildningen” av pedagogerna ute i skolorna är för dålig och bristfällig. Jag tycker att alla pedagoger, inte enbart spec. skulle få utbildning om NPF. Jobbar själv i skolan som slöjdlärare och upplever nästan varje dag att många av mina kollegor står handfallna när det gäller barn med NPF. Till deras försvar kan jag tyvärr bara skylla på ekonomi och utbildningsbrist i många fall. De gör så gott de kan med de resurserna de har men de räcker allt som oftast inte till. Då jag själv har NPF diagnos och har en son under utredning har jag flera infallsvinklar vilket jag ser som en styrka men även en svaghet.

      Skolsystemet som vi har idag är definitivt inte anpassat till barn med NPF och inte för mig som pedagog med diagnos. Det är en oerhörd stress och väldigt höga krav om man jämför hur det var i skolan när jag gick under 80-talet.

      De fanns många brister då oxå men jag upplever att det är ett mer ”elittänkande” idag som inte fanns i samma utsträckning då som nu.

      ”En skola för alla” låter ju så himla bra! Och jag vet att du skrivit ett inlägg om just det här. Men om man inkluderar vissa barn så exkluderar man dem i själva verket.

      Pedagoger som har rätt kompetens och anpassning av skolgången för dem som behöver det. Att ständigt misslyckas är något som för mig iallafall har inneburit att jag än idag som 42 åring känner mig mångt om mycket som misslyckad!

      En stor anledning till hur jag känner har ju oxå med att göra att jag inte fick min diagnos förrän jag var 40 år!!! Då jag hösten innan självdiagnostiserade mig!

      Ledsen för långt inlägg! Behövde skriva av mig!

      Kram ❤️

  5. Pingback: Sjukt | M som i underbar

Kommentera

