Men jag vill ju att du ska veta allt om mig

Det finns en styrka i att bara vara sig själv. Att vara så oförställd som ett barn eller en mycket gammal människa, att sakna intresse för att spela någon annan eller dölja sina avsikter.

Medan jag satt på ett lyftande flygplan i veckan funderade jag över det. Över att talet om sociala svårigheter, avighet eller udda beteenden egentligen bara är den ena sidan av myntet, den väldigt lilla, ena sidan. För den andra sidan innehåller så mycket mer. Saker som att vad du ser är vad du får. Saker som ärlighet, innerlighet och uppriktighet. Saker som att leva livet med öppna sinnen, att inte ha förutfattade meningar och att uppleva allt intensivt, nästan naket.

En gång för länge sedan, när jag just hade träffat den man jag senare skulle gifta mig med, avbröt jag honom mitt i en en lång och tämligen detaljerad utläggning om tidigare partners och flickvänner:

”Varför berättar du det här för mig?” sade jag. ”Man brukar inte precis prata om sina ex när man är på date med nån ny.”

Och den där mannen, med den pojkaktiga uppriktigheten, svarade:

”Men jag vill ju att du ska veta allt om mig.”

Jag vill att du ska veta allt om mig. Jag hade alltid varit omgiven av ärliga människor, ändå hade jag aldrig mött en sådan enkelhet. I det ögonblicket var jag förlorad, förälskad för all framtid.

I min vardag har jag gåvan att umgås med många människor som bara är. Som inte går runt med förställdhet eller falskhet utan alltid bär sina hjärtan i framsträckta händer, oavsett om någon kan tänkas ta emot dem eller ej. Och när jag möter dessa människor, som bara är sig själva, då händer det något med mig: Då kan jag också vara jag, precis den jag är, utan att dölja eller försköna, utan att fundera på vad andra kommer att tänka om mig.

För mig, i mitt liv, har det varit en stor gåva. Tack.

4 responses to “Men jag vill ju att du ska veta allt om mig

  1. Så bra skrivet! Jag förstår precis vad du menar! Och jag kan även identifiera mig med hur din man fungerar och resonerar. Att leva med en person med NPF diagnos måste vara oerhört jobbigt och frustrerande men samtidigt väldigt enkelt. Raka rör, helt enkelt! 😉 Trevlig helg! Kram ❤️

  2. Tack till dig. För de orden. De väcker något varmt i hjärtat.

  3. Så otroligt vackert skrivet och tänkt av dig. Vilken tur din man och familj har! Med dig, menar jag! ❤

Kommentera

