Nej, det hjälper inte att utbilda #hemmasittarnas föräldrar. Alls. #barnibehov #autism #adhd

Ibland  blir jag trött. Ibland drabbas jag av en överväldigande känsla av att det är poänglöst att utbilda, föreläsa, prata, skriva om hemmasittare och deras situation. Inte särskilt ofta, för det mesta märks nyttan rejält. Men vissa dagar, alltså.

Som när jag får höra att föräldrar erbjuds kurser i att uppfostra tonåringar av kommunen, när deras barn med NPF blivit hemmasittare.

Det finns inget vänligt, inlindat sätt att säga det här på, så jag tänker inte ens försöka:

Nej. Det är inte hemmet som är problemet. Det är inte föräldraskapet, maten, tiderna, sömnen eller nåt annat. Problemet är en skolsituation som inte är anpassad till barnets förmågor, och som därför bränner ut barnet.

Och när skolsituationen är problemet hjälper det inte att utbilda föräldrarna.

Allt annat är ounderbyggt och outbildat, kvalificerat trams. Kom med evidens, eller inget alls, tack. För det här är ett alldeles för viktigt ämne för hemmasnickrade teorier.

Det var allt jag hade att säga.

11 responses to “Nej, det hjälper inte att utbilda #hemmasittarnas föräldrar. Alls. #barnibehov #autism #adhd

  1. Tack!!! ❤
    Precis vad jag behöver höra när det känns som ”alla” ifrågasätter mitt föräldraskap.

  2. Heja dig!

  3. Nu är han 19 och jag önskar att jag då hade haft kurage och hålt honom hemma från en skola som inte fungerade. Det är inte barnen det är fel på. Och det är inte föräldrarna det är fel på. Det är barnets arbetsplats som inte fungerar. Ingen vanlig arbetare skulle gå till, ett jobb och må så dåligt som dessa barn ibland gör. Jag förstår inte varför vi förväntar oss att barn ska vara av någon annan ras som tål och klarar allt? En dålig arbetsmiljö där de inte känner att de klarar av eller uppskattad eller ännu värre, mobbas. Ändå ska vi tvinga dit dem. Till vilken nytta? Ett trasigt liv? Morr!

  4. Ja vad jag håller med. Vi fick någon helt meningslös insats där någon från soc skulle komma hem och hjälpa till med våra rutiner hemma. Skriva scheman och strukturera vår vardag. Hallå vi har inga sådana problem. Vi har en skola som vägrar erbjuda litet sammanhang vilket är det enda barnet fungerar i. Självklart blev analysen att vi vägrade samarbeta. Haha ska man skratta eller gråta.

  5. Mm ,när jag informerade socialtjänst att vara förälder till ett barn med adhd innebär mera av föräldern.Socialtjänsten försäkrar att inte så är fallet…..
    Men jag fortsätter , försäkringskassan gör ju den bedömningen att vara förälder till mitt barn kräver mer av mig som förälder.Än att vara förälder till jämnåriga utan diagnos?

    Bup gör bedömning att hon behöver stöd insatser och skolan att hon inte behöver….
    Vem/Vilka behöver utbildning?
    Jo ! Föräldern.!
    Vad bra! Att få utbildning i att förklara för socialtjänst och skolan.
    Vad det innebär att gå i en skola utan stöd.
    Eller jag har nog missat poängen….det är jag inte ensam om….

  6. Pingback: Full fart in i väggen! | Skadliga tankar

  7. Vilket fruktansvärt synsätt. Det är skolan som bränner ut elever så det är skolan som måste ändras. Föräldrar som trots det tvingar sina barn till skolan gör fel. Föräldrar som skyddar sina barn så gott de kan gör rätt. Och så är det med det. Det är pratar om ”problematisk skolfrånvaro” men i själva verket är det skolnärvaron som är problematisk.

Kommentera

