Fastna i etiketter

Något som är extra ocharmigt är när proffs som BUP eller habiliteringar inte vill utreda ett barn för att de inte vill ”fastna i etiketter”.

Om jag hade en ortoped som inte ville röntga ett brutet ben med motiveringen att man inte ska fastna i diagnoser, då hade jag nog sökt mig någon annanstans.

Det är ju inte så att en utredning per automatik leder fram till någon viss diagnos. Det är en undersökning, ett sätt att ringa in olika möjliga svårigheter. Svårigheter som man antingen har eller inte har.

OK om det hade handlat om att stå och röra i en grön, rykande häxkittel och uttala mumbojumbo i syfte att GE barnet svårigheter. Då hade jag köpt resonemanget. Men nu betyder det ju bara ”Vi tänker inte titta efter, för vi vill ändå inte veta av problemet.” För det kan ju ändå inte betyda ”Vi litar inte på oss själva utan påbörjar vi en utredning kommer vi att börja kasta etiketter på barnen, för vi är helt enkelt inte så professionella att vi kan hejda oss!”

5 responses to “Fastna i etiketter

  1. Så bra skrivet (igen) ja varför skall det vara ett sådant motstånd hos vissa att försöka reda ut barnens svårigheter som ibland leder till diagnos, eller kartläggning av barnets svårigheter o vad de är bra på så att barn och familjer o människor runt omkring barnen kan förstå och underlätta för dessa barn. Jag kan tycka att det är direkt farligt att strunta i föräldrars oro i många år för att man inte vill ” sätta en diagnos” leder kanske till att familjer står oförstående o undrar vad de gör för fel med ett barn som hela tiden krånglar och kanske behandlar barnet helt fel i tron om att det måste till mer regler etc etc etc. Familjer kan gå helt sönder för att det är en sådan oerhörd press att inte veta vad/ hur/ varför är det så här.

  2. Oj, oj, oj vilka negativa minnen jag får av ditt inlägg. 😥 Att aldrig bli trodd varken av BVC och BUP trots upprepade önskemål om ”utredning” gör att man som förälder till slut funderar på om man är ”dum i huvudet”!? Inbillar jag mig bara att mitt barn har en problematik!?

    Lyckligtvis träffade vi till slut rätt person som tog oss på allvar och startade en utredning som förhoppningsvis snart kommer att avslutas. 😊

    Det är verkligen beklagligt att man som förälder till ett barn med förmodad NPF problematik måste slåss med ”näbbar och klor” för att få rätten att hitta ”de rätta nycklarna” till sitt eget barn.

    Tack! ❤️

    • Så likt det vi kämpat o kämpar med sedan 6 år ( det va första gången vi kontaktade BUP ) o då har man ju kämpat i många år onnan man kontaktar dem ! Nu är vi snart klara med utredning på annat håll efter att jag skickat en egen remiss för det ville BUP inte hjälpa till med eftersom det va utanför kommunen? Jag är så besviken att jag liksom blivit misstrodd o att jag onte skulle se på mitt barn med (de ögonen) när jag nämnde att jag läst om autism eller bipolär etc etc . Mannen o jag blev ju tillslut oense om hur vi skulle bete oss med vår dotter puh jagctror ingen förstår hur vi kämpar i hemmet ( skolan märker ju inget eller nja de har börjat märka lite nu…

  3. Vet inte exakt hur barnhabiliteringen funkar, men på vuxenhabiliteringen görs inga utredningar. Man måste redan ha en diagnos för att få komma dit!

Kommentera

