Barn som Bråkar – Att hantera känslostarka barn i vardagen

barn-som-brakar-att-hantera-kanslostarka-barn-i-vardagenOK, nu är boken här och även om den officiellt inte släpps förrän på måndag den 9 november så går den redan nu att beställa hos vanliga bokhandlare, till bibliotek och på webben!

bokustoppen-6-nov-2015-barn-som-bråkar Idag är den redan etta på Bokustoppen, wow! Och på en fredag också… Tack hörrni!

Vi kör väl några vanliga frågor som uppstått på en gång:

Titel: Barn som Bråkar – Att hantera känslostarka barn i vardagen
Författare: Bo Hejlskov Elvén, Tina Wiman
ISBN: 9789127141988
Utgiven: november 2015
Förlag: Natur & Kultur
Pärm: Hård (på några ställen står det häftad, den är alltså inbunden)

Läs ett smakprov ur boken här.

Var kan jag köpa boken?
Den går att köpa i den vanliga bokhandeln och hos nätbokhandlare och andra som säljer böcker på nätet.

Hur gör jag för att få boken till mitt bibliotek?
Det är olika. Titta på ditt biblioteks hemsida om de har någon länk för att önska böcker (oftast måste man ha ett lånekortsnummer för att få önska). Om du inte hittar något kan du ringa biblioteket och fråga, eller skriv en lapp med titel, författare och ISBN-nummer och ta med dig till biblioteket så hjälper de supertrevliga bibliotekarierna dig. (Ja. De är supertrevliga. Promise.)

Det är tydligen redan kö lite här och var på biblioteken för att få läsa boken, så hör med de supertrevliga bibliotekarierna om det också, så hjälper de dig.

Vad handlar boken om?
Om familjevardagen och om hur man som vuxen kan tänka för att det ska bli mindre konflikter och bråk. Den handlar också om varför konflikter uppstår och hur det blir så att de trappas upp till bråk, sätt att avstyra uppseglande bråk, avbryta dem om de startat och förhindra att samma sak händer imorgon igen.

Boken varvar praktiska situationer med teori. Det teoretiska ramverket kommer från förhållningssättet Lågaffektivt bemötande, Low Arousal Approach. Mig veterligen är Barn som bråkar den första svenska boken för just föräldrar som handlar om detta.

Vilka åldrar är det på barnen i boken?
Barn som bråkar handlar om barn i åldrarna 0-100 år. Fast före kanske 3 års ålder är det inte lika vanligt med bråk som efteråt, och efter 18 är man ju formellt sett inget barn längre. Så barnen i exemplen i boken är 3-17 år.

Handlar det om barn med diagnoser?
Det finns många barn, både med och utan diagnoser, som ibland blir utåtagerande, kanske skriker, smäller i dörrar eller kastar stolar när de blir arga. I den situationen är det inte så viktigt om barnet har en diagnos eller inte. Det viktiga är hur vi som föräldrar kan lösa situationen, och hur vi kan förhindra att den uppstår igen. Och där finns ingen skillnad som har med dignoser att göra. Därför nämns inget om diagnoser i boken.

Varför ska jag läsa den här boken?
Den frågan besvarar du nog bäst själv. Det är inte så mycket man ska eller måste här i världen. Vill du läsa en intressant, matnyttig och – om jag får säga det själv – underhållande bok om hur livet i familjen kan bli lugnare, enklare och bättre för både barn och vuxna, då tror jag du kan gilla den här boken. Vill du hellre läsa om till exempel uppfostran, katter, marsvin eller rymden, då finns många andra läsvärda böcker. 😉

Länk till förlagets sida om Barn som Bråkar – Att hantera känslostarka barn i vardagen.

14 responses to “Barn som Bråkar – Att hantera känslostarka barn i vardagen

  1. Beställd! Känner på mig att det kommer bli min bibel! ( hoppas det)

  2. Som jag har väntat!! Men kommer den som e-bok också, för oss som ninja-läser bland sovande barn?

  3. Läste ut boken idag, förutom instuderingsfrågorna som jag och hustrukär planerar att ta tillsammans.

    Tyckte verkligen om den, tror att mina största klagomål var att den var lite för kort och att det finns ett överflödigt ”s” i början av sista stycket på sidan 39 🙂

    Hoppas komma mig för att skriva en riktig recension senare på min blogg. Plus att det lär dyka upp ett par inlägg inspirerade av den. Tycker om böcker som får mig att tänka på nya saker. Enda besvärliga är att nu måste jag lägga ner ännu mer pengar på böcker som tex Managing aggressive behaviour in care settings 😉

    • Haha, ja huvva, allt man vill läsa alltså! Roligt att höra att du gillade boken! Jag har hittat ett par sättningsfel till, utöver s-et, tack för påpekandet!

      • Att ha mycket att läsa är underbart och hemskt 🙂
        Men jag blev nyligen så trött på allt deprimerande jag läste på Google plus att jag nu har återgått till böcker i olika former.

        Om jag kommer mig för att skriva en recension, är det då ok att jag lånar en bild av ert omslag till illustration?

      • Absolut, gör det du!

  4. Pingback: Bråkiga ungar eller vems fel är det? En recension | Skadliga tankar

  5. Adlibris har visst i övrigt sålt slut på boken 🙂

  6. Pingback: Full fart in i väggen! | Skadliga tankar

Kommentera

