Ytterligheter

Ni vet när man är sprickstolt men ingen annan riktigt fattar vidden? Min tioårings nya passion är tydligen filmer om svarta hål. På engelska. Vi snackar alltså filmer som förklarar fysiken bakom begrepp som ”händelsehorisont”.

När jag säger det, då är det väldigt få människor som greppar att tioåringen antagligen förstår filmerna alldeles utmärkt. Att vare sig språket eller ämnet på något vis hindrar honom. Att han bara vill ha, kräver, mer.

På samma sätt är det väldigt få människor som greppar vidden när jag säger att orsaken till att han svarar med lustiga grimascher på frågor rätt ofta är att han inte vet vilka ord man använder. Hur man ska säga. Igår blev jag eld och lågor när han faktiskt besvarade ett sms, i stället för att bara absorbera informationen (som ett svart hål). 😉

Dualismen. Det lätta och det svåra. Bara ytterligheter, inga mellanlägen.

3 responses to “Ytterligheter

  1. Så intressant och spännande. Det är tyvärr som du säger inte alltid så lätt att förklara det för omvärlden. :/

    Ser själv till vissa av mina kollegor som har noll koll på vad det innebär för mig att jag har ADHD. Och att ständigt behöva förklara sig och ändå aldrig riktigt komma ända in i deras hjärnor så att de verkligen förstår är frustrerande.

    Tack för ännu en underbar insikt. Kram ❤

  2. Alltså du skriver så helt underbart! Mina barn är ju vuxna, men när jag läser rullas det upp minnen från dom var barn men även kommentarer nu när dom är vuxna. Och just det där att jag liksom fattar vidden men inga andra runtomkring…. 😀 Min stora stora lycka för det som andra tycker är litet och omgivningen ser ut som frågetecken vid min reaktion! Haha!

Kommentera

