Meningen

Jag pratar sällan om att saker på något sätt verkar förutbestämda, och jag tror inte att allt som händer har en mening. Däremot tror jag, som min kloka gammelmoster sade till mig, att vi kan lära oss något av allt som sker. Det är en bättre beskrivning av min världsbild.

Men vid sällsynta tillfällen smyger den där känslan sig på mig. Av att nåt måste ha varit meningen. Och när jag ser tioåringen tillsammans med sin nya lärare, då är det svårt, mycket svårt att tro att något kunde ha varit bättre. Att inte just precis detta var meningen.

Tioåringen är lätt att ha att göra med, det är han. Men vem som helst vinner inte hans gillande, och den han inte gillar, den gillar han inte. Det finns inga gråskalor.

Jag kan se i hans ögon att han verkligen, verkligen gillar sin nya lärare. Jättemycket. Och det är ömsesidigt. Och någonstans meningen. Meant to be, som min migräntrötta hjärna – som har närmare till de engelska orden än de svenska  – viskar nu. Meant to be.

4 responses to “Meningen

  1. Så underbart! Log när jag läste inlägget! ❤️

  2. Skönt att höra 🙂

  3. Så skönt för er alla! Och visst är det fantastiskt när vi möter människor vi
    mår bra av att vara med. Inte så dum när det sker i skolmiljön! En sådan viktig plats och stor del av vardagen.

Kommentera

