Uppmaningar som skapar en bild

Vi går i backen. Det är ganska blött, och lite kallt. Barnen är trötta.

”Jag undrar om det finns några blåbär eller lingon däruppe”, säger jag och pekar en bit framåt stigen.

”Menar du vid gläntan där det liksom är lite plattare?” undrar Mathilda.

”Ja, precis”, säger jag.

Det blixtrar till lite i tioåringens ögon. Han och Mathilda tar varandra i handen och springer före mig för att se efter om det finns några bär där framme.

Jag går efter dem och tänker på hur Mathilda var som liten, hur jag i stället för att fråga ”kan du hämta dina strumpor” eller säga ”hämta strumporna, Mathilda!” fick fråga saker som ”I vilken låda ligger dina strumpor?” och ”Hur ser dina strumpor ut?”. För när jag bad henne hämta strumporna tittade hon bara tomt på mig, men när jag pratade om hur de såg ut eller var de fanns, då sprang hon genast dit.

Det handlar om att skapa en bild i mottagarens huvud,  en bild som är konkret, och som väcker lusten att ta reda på, visa, hämta eller göra. En bild som skapar impulser. Och det är ett av de mest subtila och kraftfulla pedagogiska verktyg jag vet.

Annonser

2 responses to “Uppmaningar som skapar en bild

  1. Pingback: Uppmaningar som skapar en bild | Hälsa som friskvård i vardagen, skolan och på arbetet - våga ändra livet och OrkaMed

  2. Pingback: M som i underbar | Pearltrees

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s