#Självmål: Psykiatriska mottagningar som inte har åtminstone gatuvy på sin hemsida. *surar* #adhd #autism #barnibehov #bup #psyk

Avdelning självmål: Psykiatriska mottagningar som inte har åtminstone gatuvy på sin hemsida. *surar*

Jag kanske är petig, som informationsmänniska och webredaktör. Men att år 2015 inte ens ha en bild av var man ska gå in – ja, på förstasidan ska den ligga! – på en mottagning som är specifikt riktad till personer som behöver den informationen, det är helt enkelt inte ok.

Tack och lov finns utmärkta exempel också. Som den fantastiska ”inför utrednings”-broschyren som jag läste för ett tag sen. En version för föräldrarna, en för barnet. Komplett med foto på mottagningen på framsidan. 😉

På samma tema finns ju ADHD-mottagningarna utan telefonsvarare eller mail, som har telefontider som är olika varje dag. Perfekt för alla med dåligt minne, dålig tidsuppfattning och rörig vardag. Inte.

7 responses to “#Självmål: Psykiatriska mottagningar som inte har åtminstone gatuvy på sin hemsida. *surar* #adhd #autism #barnibehov #bup #psyk

  1. Hej! Tina jag håller fullständigt med dig! Det är ju oftast jobbigt ändå med alla dessa möten och nya människor. Har man då en tydlig bild på vart man skall och gärna bilder på de man skall träffa, så minskas ju stressnivån avsevärt. Jag önskar vi hade haft en ”inför utrednings broschyr”.

    Samt en ”efter utrednings broschyr” till utredningsteamet själva! Så man inte står där ensamma i hallen hemma och gapar av tomhet…- Har hen adhd???

  2. Glömde visst skriva att läkaren sade att vi kunde hämta ut concerta på apoteket och sade sedan adjö. Där stod vi sedan i hallen och gissade på en diagnos 😦 🙂 Förvirringen var stor!

  3. Ordet ”adhd-mottagning” väcker en storm av mindre positiva känslor hos mig! Så viktig, och så nonchalant otillräcklig! Man vill ju ha ett enda plejs i det här samhället där man inte ska behöva förklara sitt case exakt hela tiden, trodde att adhd-mottagningen kunde vara det stället. Trodde…

  4. Högt igenkänningsvärde på det! Jag har varit till en psykiatrisk mottagning en gång, och den var verkligen svårhittad. Jag gick först åt fel håll, sen när jag gick åt rätt håll frågade jag flera personer efter *gata* *nummer* men ingen hade sett gatan. Till slut fick jag tipset att gå in på en gård och fråga nån som jobbade därinne, och då fick jag napp.

    Tack för en läsvärd blogg! 🙂
    /Moa

Kommentera

