Faktabank

”I veckan är det höstdagjämning”, säger jag medan jag sätter upp veckans kalenderblad på whiteboarden i hallen. Familjens sambandscentral.

”Vad är det?” undrar åttaåringen.

”Höstdagjämningen är när dagen och natten är lika långa”, svarar tioåringen. Han säger det med självklart tonfall, som om det är nåt varenda unge vet. Ungefär som när han igår förtroligt lutade sig mot mig som om han tänkte ge mig en kram, men i stället berättade att Saturnus roterar så fort att planeten faktiskt inte är helt rund, utan tjockare runt ekvatorn…

Jag tänker för mig själv att det är tur för hans syskon att de inte uppfattar hur många saker han vet hur mycket som helst om. Och att de har sina egna specialintressen. För annars hade det inte varit lätt, att vara syskon till någon som tuggar i sig kunskap som andra äter popcorn.

Kommentera

