Behövs en ny VAB-dag: Vård av barn som skolan inte tar emot

Idag är min goda vän K hemma med sin dotter med NPF. För dottern fick först nästan ingen mat i skolan, eftersom den mat hon kunde äta trots sina allvarliga matallergier inte har funnits markerad. Och sen fick hon fel mat, som hon inte tål. Och nu tog det stopp. Som det så lätt gör för de här barnen.

Skolan beklagar verkligen. Fast kommunens kostansvarige tror inte på vare sig barnet, föräldrarna, pedagogerna eller rektor, som till och med fotat den icke-existerande skyltningen. Har barnet verkligen inte fått i sig allergener någon annanstans ifrån? Och vadå inte utmärkt, såklart finns det skyltar på vad barnet kan äta. Hen förklarar inte fotona, bara vägrar att tro på vad de visar…

Så nu är dottern hemma, dels för att återhämta sig något mer efter eländesallergierna, och dels för att det är rätt svårt att övertyga ett autistiskt barn om att hen kommer att få mat, och rätt mat, när något gått så fatalt fel. Det krävs helt enkelt mer förberedelser både från skolan och hemmet för att lyckas med det. Typ mer gemensamma möten och planer, där man konkret kan visa barnet exakt hur det kommer att se ut med skyltningen. De där nya skyltarna, som föräldern tillverkar idag. För att ingen annan kommer att göra det.

En par nya sorters VAB-dag kanske vore nåt?

”Vård av barn som skolan inte tar emot, fast det är deras ansvar”

”Tillverkning av skyltmaterial åt pedagogiska verksamheter”

”Passning efter misstag som någon annan aldrig borde ha begått”

Det kan låta banalt. Och det är det, om det handlar om en sak och händer en gång. Inte om det handlar om flera arbetsdagar i månaden eller om tjugo personer på en vecka som inte gör sitt jobb.

Och det stora problemet är att varje NP-förälder jag träffar har liknande historier att berätta, i princip varje termin. Det blir ganska många dagar sammanlagt. Så det skulle verkligen behövas lite statistik.

4 responses to “Behövs en ny VAB-dag: Vård av barn som skolan inte tar emot

  1. Kanon att ta upp! Gäller så många!

  2. Jag har en annan problematik. Jag har en son som håller på att utredas för NPF men än så länge inte har någon diagnos. Så när jag och maken var på BUP här om veckan fick vi ett läkarintyg för en timme som mötet tog.

    Problemet är att jag pendlar med kollektivtrafik till och från jobbet vilket gör det ohållbart att ta mig tillbaka till jobbet efter ett sådant möte. Min chef sa att jag kunde vabba hela dagen men då sonen är 13 år måste jag ha läkarintyg för att få ersättning från försäkringskassan. Men med ett läkarintyg för en timme blir det problem. 😒

Kommentera

