Från utsiktstornet: Dags att anpassa skoldagar och fritidstid! #barnibehov

Jag är priviligierad med att ha många vänner och bekanta i npf-sfären. Och att ofta få tillfälle att samtala med både föräldrar till #barnibehov och proffs som jag inte redan känner. Om hur det är, vad som funkar, de senaste katastroferna och dagens glädjeämnen.

Det blir lite som ett utkikstorn, att ha så många känningar på olika håll. Man märker trender, likheter, väldigt lätt. Något jag noterat är att varje terminsstart följer samma mönster. Det är så läskigt att man borde börja föra statistik över det.

Den här veckan är trenden föräldrar som säger ”Jag måste vara med mitt barn i skolan den här veckan för hen vägrar att gå dit själv”. Inte på sociala forum nu alltså, påverkade av varandra. Utan vitt skilda människor från hela landet, utan kännedom eller samröre med varandra, i privata samtal med mig.

Vi är sisådär tre-fyra veckor in i höstterminen. Och jag vet av erfarenhet att det är nu den börjar på allvar: Föräldranärvaron. Nästa steg är de uppslitande morgonbråken. De kommer om en vecka eller två, är min erfarenhet. Sen slutar barnen gå till skolan helt. De går in i väggen. Om inte skolan anpassar.

Jag brukar tala om för mina barn att vissa saker händer vare sig man vill eller ej, som en följd av vad man gjorde först. Om jag kastar en tegelsten genom vårt vardagsrumsfönster kan jag inte några minuter senare välja att fönstret ska vara helt.

Så nu är det dags, skolor och fritidsverksamheter. Dags att anpassa. I stället för att få barn som är utbrända i ett par år och kräver stora resurser att få tillbaka. För man kan inte både välja att först kasta barn mentalt in i väggen, och fem minuter senare välja att de ska vara hela och oskadda.

Tyckte du inlägget var viktigt? Dela gärna!

Här finns några tips på vad anpassning kan innebära. Fyll gärna på med fler.

6 responses to “Från utsiktstornet: Dags att anpassa skoldagar och fritidstid! #barnibehov

  1. Pingback: Tidiga tecken på begynnande hemmasittande – hur svårt kan det vara? | M som i underbar

  2. Pingback: Det är klart att man behöver hjälp | M som i underbar

  3. Pingback: Sjukt | M som i underbar

  4. Du beskriver exakt de tankar och funderingar jag själv har som ensamstående förälder till ett barn med olika funktionsnedsättningar. Diagnos fattas och därmed uteblir LSS. Nu har skolan fått nog och informerade mig innan helgen att de skickat en orosanmälan till socialtjänsten. De verkar inte fatta! I två år har jag försökt få skolan/rektor/special lärare m.flera att förklara för mig vad de tror att Socialtjänsten kan göra för mitt barn, för vår familj. Men jag har inte än fått något konkret svar. Nu ska man tvingas sätta av än mera tid för möten med människor man inte ens har ork att tala med. Jag tackar nej och de får tvinga mig till ett samarbete för de kan inte trolla fram något som inte finns. Totalt meningslöst !!!

  5. Oj. Det här känner jag igen.
    Övergången lågstadium mellanstadium fungerade inte.
    En bra bit in på höstterminen insåg lärarna att mitt barn var borta från 80% av lektionerna … Istället för att vara i klassrummet så fanns korridoren eller biblioteket.
    På lektionerna så deltogs det inte särskilt mycket, roligare att läsa en bok eller rita. Om de inte skulle göra experiment eller bygga något.
    Summan blev att jag fick jobb som frivillig assistent, jag följde med till skolan, höll henom på spåret så att uppgifter blev utförda, ibland på diktamen, i klassrummet eller utanför. Ofta gick det jättefort, så resten av tiden kunde användas till att läsa eller kasta boll.
    Detta i ca två månader, sedan kom vi fram till att jag inte skulle följa med längre, det var en aning pinigt också.
    Går till skolan , men ofta sen, ofta illamående, ofta dåligt deltagande, men blixtrar när något är intressant.

Kommentera

