Fel av mig

På ungefär 30 sekunder har Hannah gått från allmän deppighet över fel sorts flingor till sorg och tandagnisslan. Det började i normal samtalston och lätt besvikelse. Nu gråter hon över den öppna diskmaskinen, och säger att hon vill ha såna där flingor som vi inte har hemma IDAG! Inte imorron.

”Men Hannah!” säger jag. ”Nu håller du på och jobbar upp dig sådär igen. När man blir ledsen över nåt, då kan man tänka på det ledsna och så blir man ännu mer ledsen och så tänker man på det och till slut är man jätteledsen. Eller så kan man tänka att jag blev ledsen, men att jaha, då får jag tänka på nåt annat så jag kan hålla mig lugn.”

”Det är väl lätt för dig att säga, du är ju redan vuxen!” svarar Hannah, med gråten i halsen. Och jag inser att hon har fullständigt rätt. Det ÄR lätt för mig att prata om självbehärskning och strategier, och hur man gör för att hålla sig lugn. För jag är vuxen. Min förmåga att hålla mig lugn har haft decennier på sig att utvecklas.

”Ja. Det är lätt för mig att säga, för jag är redan vuxen. Förlåt.”

2 responses to “Fel av mig

  1. Heja Hannah! Vilken otroligt insiktsfull LITEN unge.

Kommentera

