Som om det inte räckte

Som om det inte räckte med alla förståsigpåare. Som om det inte räckte med lärare som ifrågasätter tonåringars Aspergerdiagnos med argumentet ”du är inte som andra med Aspergers” (Och du är inte som andra lärare, men uppenbarligen är du lärare ändå?), medicinföraktet, råden om att ”inte vara så lat utan komma ut med ungarna så de får röra på sig” (HAHAHA! När är de stilla, trodde vederbörande? Inte ens i sömnen, kan jag meddela…) eller om att ”äta mer gröna bönor, för då blir man frisk från autism” (japp, på allvar).

Som om det inte räckte med alla fördomar, allt skvaller, alla sneda blickar och alla råd som handlar om att helt enkelt uppfostra sin unge.

Som om det inte räckte med alla vaknätter, all oro, alla läkarbesök, alla utbrott, alltihop.

Som om det inte räckte med barn, inte ens tonåringar än, som skär sig och försöker begå självmord, i förtvivlan över en skola som inte ser, en omgivning som inte förstår.

Som om det inte räckte. Så sänder nu Sveriges Radio ”ADHD och pillerboomen”. Med en programlista som tagen ur KMR/Scientologernas pressreleaser. På Vetenskapsradion. Nej, jag skämtar inte.

Jag hoppas verkligen, verkligen att jag har fattat seriens fokus helt fel. Att det faktiskt kommer att tas upp nån sorts vetenskap i sammanhanget. Men jag tvivlar.

Och om det är så att jag har rätt, att den här programserien är precis det den utger sig för att vara, så hoppas jag att vissa journalister får väldigt svårt att sova. För det kommer många, många barn, föräldrar, anhöriga och vuxna med egen diagnos att få av det här.

Jag har inte ens ord för att uttrycka hur lågt, hur ovärdigt, hur fel detta är.

6 responses to “Som om det inte räckte

  1. Tack för att du använder din ordbegåvning att formulera en protest – jag blev arg o besviken inuti men får inte ihop frustrationen till ord!

    • Det är bara munnen som talar det hjärtat är fullt av… Jag kunde inte somna innan jag hade fått skriva om detta. Så besviken. Så fruktansvärt illa berörd. Jag hoppas verkligen att jag får ta tillbaka mina ord om en vecka, att reportrarna gjort nåt bra. Men sannolikheten känns ju inte stor när man läser upplägget, inte när man följt KMR och scientologernas retorik förr… Då känner man igen alltihop. Det är som om SR skulle göra en programserie som bygger på en nynazistisk partiprogramförklaring för att beskriva invandrare. Och framställa det som nån sorts saklig kritik. Så lågt.

  2. Fruktansvärt! 👎🏻 Blir helt mållös och oerhört mörkrädd! 😣

  3. Jag läste om de olika programmens innehåll…var ska det handla om effekterna på ett barns liv UTAN medicinsk hjälp????
    Så ensidigt och som sagt hoppas att vi missförstått innehållet…L.

  4. Tack för att du sätter ord på frustrationen. Det hjälper

  5. Välformulerat och bra rutet!

Kommentera

