Ny lärare + nya planer = nytt brev

Idag fick jag veta att ena barnets gamla lärare, som skulle ha gått bredvid nån vecka i klassen nu när de ska ha en ny lärare, inte kommer att kunna göra det på grund av ett olycksfall i arbetslaget. Så för säkerhets skull vill jag se till att den nya läraren får veta att barnet ifråga – som för det mesta verkar ganska vanlig, men ibland lyckas reta folk till gallfeber – inte försöker vara otrevlig mot någon, utan bara råkar glömma hur man gör ibland. Nåt som jag misstänker att läraren är medveten om, men inte har haft möjlighet att konfirmera. Lösningen fick bli ett snabbt brev från oss föräldrar.

Min erfarenhet av rätt många sammanlagda skolår är att en av de viktigaste sakerna jag kan göra som förälder är att försöka ha en bra kommunikation med de vuxna som barnen möter i vardagen. Och nånstans måste man ju börja. 🙂

Hej!

Vi vill passa på att berätta att K har autism och ADHD. Det brukar inte leda till några jättestora problem i klassrummet, men är bra för dig att veta. Vi antar att ni kommer att ha överlämning med S (om ni inte redan haft det), och hon har säkert massor att säga om alla barnen, inklusive K, så vi tänkte inte bli långrandiga, utan bara förvarna lite.

K försöker verkligen att vara artig och uppmärksam, och för det mesta går det bra, men ibland blir det fel. En sak som du kan stöta på nu i början är att han härmar dig när du pratar, med exakt samma tonfall och uttal. Det kan låta väldigt otrevligt, men han menar det inte så.

K tycker det är svårt med dialekter av alla slag, och varje gång han hör någon ny människa brukar han härma den personen. För det mesta tyst för sig själv men ibland kommer det ut högt. Det är som om han spelar upp orden igen, som en bandspelare, för att lyssna en extra gång. Så ta det gärna personligt, att han härmar dig betyder att han lyssnar! 😉

K kanske inte heller alltid kommer ihåg att han borde svara när du pratar med honom, titta på dig, visa att han har hört, säga hej och liknande. Precis som för många personer med autism är ”hur man kommunicerar med kroppsspråket” inget som K vet av sig själv, utan han har fått bygga upp en sorts faktabank inne i huvudet. Saker som andra barn gör automatiskt, som att titta upp när man ropar deras namn, det måste han aktivt tänka på att göra.

Ibland påminner vi föräldrar honom, typ: ”Nu brukar man säga tack”. Det kan låta lite hårt för utomstående, men meningen är inte att tillrättavisa honom, utan bara att ge honom exempel på lämpliga sociala beteenden. Autism är i första hand en brist på social intuition, att ha svårt med att upptäcka det underförstådda, särskilt det som sker människor emellan.  Om K hade haft svårt med balansen hade vi fått göra balansövningar. Med autism får vi göra sociala övningar i stället.

För övrigt är K en go och glad och ganska vanlig kille, som trivs i skolan och med klassen. Han har lätt för det mesta och gillar skolan. Om du funderar över något är det så klart bara att du hör av dig!

Hälsningar osv

Annonser

5 responses to “Ny lärare + nya planer = nytt brev

  1. Pingback: Intressant brev… | ovanligabarn

  2. Vilket bra brev!
    Tack för din blogg, du skriver pricksäkert, underhållande, berörande om en härlig familj. Jag läser och lär!

    Pernilla, själv mamma till många, och arbetsterapeut i vuxenhabiliteringen

  3. Vilket fint och sakligt brev. Jobbar själv som ämneslärare i skolan och skulle bli jätteglad att få ett sådant brev av någon av mina elevers föräldrar. En eloge till dig!

  4. Tack hörrni! Vad glad jag blir!

  5. Pingback: Brev till föräldrar | ovanligabarn

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s