Att tolka ansiktsuttryck

Vi åker förbi en granne som klipper gräset i en slänt mot vägen. Min man vinkar. Grannen tittar upp, svettblank och röd i solskenet. Han lyfter aldrig handen till svar.

”Vad han såg sur ut”, anmärker Conny när vi åkt förbi.

Jag blir förvånad. I mina ögon såg grannens ansikte tomt ut, blankt, utan uttryck. Han var solvarm och trött, klippte en besvärlig bit gräsmatta med en klippare som inte såg ut att samarbeta. Jag är inte säker på att han ens hann se oss inne i bilen, än mindre att någon vinkade.

”Han såg fokuserad ut”, säger jag. ”Och varm, svettig. Jag tror inte att han såg oss. Han var upptagen av att klippa och hade solen i ögonen…”

”Jaha”, säger min man. För på samma sätt som jag accepterar hans expertis när det gäller tekniska grunkor, bilar och de senaste hundra årens historia, accepterar han min när det gäller att läsa ansikten. Det är så man gör för att komplettera varandra.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.