Tankevurpa och den alltför trevliga kvällsmaten

Morgon. Enstaka bilar blåser förbi utanför den ännu neddragna rullgardinen. De är fler än i förra veckan. Jag ligger i min säng och tar sats inför att dra igång dagen, mycket lite går på automatik just nu. Stressen inför skolstarten börjar göra sig påmind, trots att det mesta är klart med skolan. Det blir inga direkta förändringar för mer än ett av barnen.

Huset är tyst. Eftersom natten delvis tillbringades med stjärnskådning, varm choklad, skratt och prat, sover den mer högljudda — och något mindre sömnstörda — delen av barnaskaran fortfarande. Ovanligt nog.

Det här med kvällsmaten har börjat ta alldeles för lång tid, tänker jag. Barnen har liksom börjat att äta tillsammans, samtidigt. Inte alla, men de flesta. De diskuterar världshistoria, naturvetenskap och specialintressen, detaljerna i Minecraft och roliga Youtube-klipp. De till och med skämtar och busar med varandra. Mitt under kvällsmaten! Som liksom aldrig slut. Mindre tid, mindre prat, mer tuggande, det är vad som måste till om vi inte ska behöva börja kvällsrutinen vid fem nu när vardagen närmar sig, tänker jag nedslaget.

Automatiskt börjar jag spåna på lösningar:

  • Se till att vi har macka hemma till kvällen. Färre rätter på bordet betyder mindre väljande.
  • Sätta timstocken på femtonminutersperioder för att illustrera tiden som går. Jag vill ogärna begränsa tiden, tvärtom behövs lite hull på vissa av barnen, och stress och mat går inte ihop.
  • Finjustera kvällsrutinbildschemat så att alla pyjamaser och allt toaspringande kommer före maten. Att det är den sista anhalten innan tandborstning och sängen.
  • Införa ett tydligare klädrace. Det ska inte behöva ta ett tvåsiffrigt antal minuter att få på sig pyjamasen.
  • Tömma soffan på böcker medan barnen äter det sista. Så ingen av dem fastnar i någon ny, spännande bok för att de råkar se den ligga där och totalt kommer av sig.
  • Ändra mattiderna på eftermiddagen så att Den Stora hungern inte inträder ungefär en kvart efter att man var klar med den tredje portionen.
  • Kanske måste vi ha nån sorts tidsgräns ändå…?
  • Milkshake…? Går snabbare att få i sig och mättar bra.
  • Fast själva problemet är att de pratar mer än de äter. Få dem att prata mindre med varandra. Men hur?

Då slår det mig: I x antal år har jag funderat över hur jag ska få de här ungarna att faktiskt befinna sig i samma rum tillräckligt länge för att prata med varandra. I x antal år har jag grunnat och kämpat och tricksat för att lära ut samspel, hur man umgås, hur ”tillsammans” låter och känns. Och här ligger jag och gnäller över att nästan hela familjen har börjat befinna sig runt samma matbord, samtidigt, och att de har så trevligt att den där matstunden aldrig underskrider en och en halv timme. Tid som jag annars hade behövt lägga på att rodda varje barn för sig, efter varandra eller i olika rum.

”Hur får jag mina autistiska barn att sluta prata med varandra?”

Snacka om tankevurpa.

 

 

6 responses to “Tankevurpa och den alltför trevliga kvällsmaten

  1. Grattis! Det är ju faktiskt jättefint att du lyckats, och jag är lite grön av avund. Men sträck på dig och njut av framstegen. Resten blir en ny kamp 😄

  2. Fantastiskt! Och rörande!

    Och det här med maten…. Och vad som är accepterad föda… Har just lyckats hitta några rawfood- recept på näringsrika smoothies som smakar choklad=lycka.

  3. Har ingen länk men fann recepten i ” Vegetariska kokboken” av Inga-Britta Sundquist. Recepten innehöll bla tips på vad man kan ha i smoothie för att det ska bli innehållsrikt på vitaminer, proteiner, mineraler. Typ pulveriserade nässlor (!). Och annat, som i liten dos inte syns eller märks på smaken😀/Jenny

Kommentera

