Föräldragemenskap

Åttaåringen är på stormarknaden med mig. Hon springer skrattande som en galen hyena mellan hyllorna, och låter ungefär lika mycket.

”Men hallå, jag vill ju inte att du försvinner från mig!” hojtar jag efter den fladdrande tunikan. Ännu en gång.

En man i medelåldern är på väg förbi mig. Han tar ögonkontakt, och jag tror att han tänker ta mig i upptuktelse över min bristande kontroll över mitt barn. Det är jag inte så sugen på. Men till min förvåning ler han snett och säger:

”Kom de orden från den… optimistiska föräldern?”

”Hoppet är det sista som dör”, flinar jag till svar.

Han ler och går vidare mot mjölken. Det är tydligt att han varit med förr. Och i den stunden får jag kraft att leta reda på det galet skrattande barnet ännu en gång.

Föräldragemenskap. En vanlig kväll på Coop Forum. Tack, du okände. Tack! ❤

3 responses to “Föräldragemenskap

  1. Ibland finns pärlorna där precis när man behöver dem. Kram på dig!

  2. Jennyinthewoods

    Det är rena lotteriet att vistas med barnen ute, kommentarer och blickar, ibland positiva, ibland negativa. Som man bara ska hantera. Tycker det är ett väldigt hetsigt tonläge kring allt som rör föräldraskap och ens insatser ska ständigt utvärderas spontant.
    Vi bor dessutom i lägenhet. Med en pensionerad dam under. Gissa vad hon tycker om den här familjen….?😁

    • Jenny, kan du inte bjuda upp damen, hon kanske blir jätteglad och kanske till och med kan avlasta dig om det behövs. Vi pensionärer är inte så intoleranta som många tror hon kanske t o m har ett barnbarn som också är ”trasigt”.

Kommentera

