Den pedagogiska paletten

Jag är inte ett stort fan av ordet ”metod”. Missförstå mig rätt, jag älskar metoder. Jag kan tillbringa timmar med att undersöka det statistiska utfallet av olika metoder och att komma fram till att metod är ”evidensbaserad” är något av det mest spännande jag vet. Men när jag har med människor att göra, då tänker jag inte på det jag gör som metod.

Orsaken är antagligen min bakgrund inom analytisk kemi. Om jag på mitt forskningslab använde en viss analysmetod, då innebar det att jag till punkt och pricka följde en detaljerad instruktion; jag använde en i förväg kalibrerad pipett till att överföra en viss vätska i en annan. Jag beräknade exakta mängder utifrån på förhand bestämda formler, ja, jag till och med rengjorde mina mätkärl enligt ett förutbestämt schema, och avslutade min analys med att diska alla glaskärl och sedan skölja dem tre eller fem gånger med destillerat vatten, allt beroende på vilken metod jag följde. Metoder är underbara när vi sysslar med forskning. Det finns ett stort värde i att kunna upprepa samma försök och få samma resultat.

I vardagen riskerar dock vilken metod som helst att bli för trubbig, om den inte används med stor kunskap och finess. I labbet kommer mina kyvetter, pipetter och glasflaskor att stå där jag ställer dem, bete sig likadant som igår och göra exakt som jag vill, när jag vill. Detsamma kan – tack och lov – inte sägas om mina barn, eller om några människor för den delen.

När jag pratar eller skriver om hur man gör, vad som praktiskt fungerar, då använder jag ordet metod, i brist på ett bättre. Men i mitt huvud tänker jag oftare på målarens palett.

Med min pedagogiska palett kan jag blanda regnbågens alla färger, så att jag får fram exakt den nyans som passar personen framför mig i just detta ögonblick. Jag kan späda färgen, göra den mer genomskinlig eller ge den djup genom att arbeta i lager, applicera den med olika verktyg eller kanske utan verktyg helt och hållet.

Att måla med en palett motsvarar mycket bättre det som händer i mötet mellan människor, där samma färgklickar kan blandas på tusentals sätt, och där skönheten verkligen ligger i betraktarens öga. Målade jag rätt nu? Eller blev det fel för mottagaren, fast jag tyckte om färgen jag såg?

Den pedagogiska paletten kräver också kunskap och finess, betydligt mer än det som krävs för att använda varje färg – eller metod – för sig. Det är ett hantverk, ett särskilt handlag, och varje dag lär jag mig nya saker. Handens kunskap som möter hjärnans och hjärtats kunskaper.

Att måla varje situation med rätt färger är så mycket större än mängder, formler och statistiska utfall. Det är en konst. Konsten att vara pedagog.

Annonser

One response to “Den pedagogiska paletten

  1. Ja,herre Gud vad bra skrivet! Och hur lär man ut detta till nån annan som vill måla likadant, men misslyckas varje gång…….????

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s