Vilken bok ska man läsa om lågaffektivt bemötande?

Ibland får jag frågan ”Vilken bok ska jag läsa om lågaffektivt bemötande?” Och tja, egentligen spelar det nog ingen jätteroll vad man läser, bara man förstår att:

– Alla situationer skapas i samspel mellan människor och i en viss miljö. Det betyder att jag är delaktig i att skapa de problembeteenden jag upplever. Men också att genom att ändra samspel och miljö kan jag ändra beteenden. Jag kan påverka!

– Om barnet bråkar är det nog jag som måste ändra på det som utlöser bråken. För barnet gjorde nog så gott hen kunde, fast det räckte inte.

– Om barnet har ett problem är det nog jag som måste hjälpa barnet att lösa det. För om barnet hade kunnat hade det nog löst det själv redan. Och det är vad vuxna gör, guidar barn till att hitta lösningar som deras egen erfarenhet och förmåga inte räcker till. Det är därför barn behöver vuxna.

– Om jag har ett problem med barnets lösningar är det nog jag som måste erbjuda barnet en lösning som är bättre för oss båda.

– Problem uppstår bara när kraven är större än förmågan.

– Ofta är det viktigare HUR jag ställer ett krav än vilket krav jag ställer.

Med det sagt så finns det såklart jättebra böcker i ämnet. Kolla här till exempel!

Kommentera

