Mobilanalogin – om vad att ropa på någon har för likhet med ett mobiltelefonsamtal

”Noah! Har du ätit upp din mat?” säger jag.

”Nej, det har han inte”, svarar två röster vid matbordet. Ingen av dem är Noahs. Jag ser utmärkt väl från min plats vid diskmaskinen att Noah inte har ätit upp sin mat. Det var inte ett faktasvar jag ville ha, utan kontakt.

”Jag ville inte prata med nån av er andra”, säger jag. ”Om jag ringer Noahs mobil vill jag inte prata med nån annan, jag vill prata med Noah.”

Plötsligt kom jag på den – en fullt fungerande analogi för att anropa enbart en person här hemma. Ringer jag Noahs mobil, då vill jag prata med honom och ingen annan. Om jag ställer en fråga till Noah, då vill jag ha ett svar från honom och ingen annan. Jag vill ha kontakt. Fakta kan jag skaffa mig själv. Eller genom att anropa någon som står inom synhåll och kan svara.

Kommentera

